Schrijf waardevolle social media content met deze 9 tips
Schrijf waardevolle social media content met deze 9 tips
26 augustus 2021 

Schrijf waardevolle social media content met deze 9 tips

Een Facebook pagina, Instagram account of LinkedIn pagina heb je zo aangemaakt. Maar daarna begint het pas. Hoe krijg ik volgers? Wat kan ik posten? Heb ik wel genoeg content om in beeld te blijven? Voor de doelgroep relevant zijn én blijven kan behoorlijk lastig zijn. In dit artikel geef ik je graag 9 tips voor het maken van waardevolle social media content.

Tip 1: Social media content maken start met een social media strategie

Wanneer je succesvol wilt ondernemen met behulp van social media moet je goed nadenken over wat je wilt bereiken. In een social media strategie formuleer je dan ook als eerste de doelstellingen met wat je wilt bereiken met de communicatie op social media. Duidelijke doelstellingen geven richting aan jouw online communicatie en voorkomen dat je doelen uit het oog verliest.

Als je weet wie je ideale klant is en hen ook begrijpt, ben je in staat om hen op de juiste wijze te bereiken. Neem tijd om je te verdiepen in jouw doelgroep. Wie zijn zij? Wat houdt ze bezig, waar zijn ze en wanneer? Wat doen zij in hun vrije tijd? Het belangrijkste bij een goede social media strategie is dat je weet waar en wanneer zijn online zijn.

Tip 2: Laat zien dat jij specialist bent in je vakgebied

Het allerbelangrijkste van goede social media content is dat je aansluit bij wat jouw doelgroep graag wil lezen. Wees dus waardevol, relevant en boeiend. Wanneer je hier consistent in bent je jezelf positioneert als specialist in jouw vakgebied zal jouw doelgroep zal jouw doelgroep eerder geneigd te zijn om een product of dienst van jou af te nemen.

Tip 3: Geef aandacht aan je captions

Maak je captions, het bericht dat je plaats bij je foto, video of artikel, relevant voor je doelgroep. Maak het lekker leesbaar en gebruik opsommingen en emoticons. Vergeet ook niet af en toe een vraag te stellen of een discussie op gang te brengen. Zo kun je nog beter de wensen, behoeften en pijn van de doelgroep achterhalen en kun jij er op jouw beurt er weer voor zorgen dat je hierop beter kunt aansluiten met jouw producten en diensten.

Tip 4: Kies verschillende soorten content

Een link kan voor social media engagement of direct websitetraffic leiden. Maar doe dit niet continu. Een goede afwisseling van berichten is belangrijk. Wissel de berichten af met dan weer een interessant artikel, dan weer een afbeelding of video. Afwisseling is belangrijk voor jouw doelgroep. Zo blijf je verassend en boeiend.

Tip 5: Zorg voor het juiste formaat van jouw content

Alle social media platformen hanteren andere formaten. Houdt hier goed rekening mee, zodat je voorkomt dat jouw mooie foto niet volledig wordt getoond. Een compleet overzicht van de juiste formaten vind je hier. Een hele handige maar vooral gratis tool is Canva. Een supertool waarin je direct het juiste formaat maakt voor het gekozen social media platform.

Social media content formaten

Tip 6: Plan de content in

Wanneer je jouw strategie goed hebt opgebouwd, weet je hoeveel berichten je per week per platform wilt gaan posten. Erg belangrijk om hier ook consistent in te zijn om de social media engagement ook te genereren. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat al jouw tijd naar het inplannen van jouw social media content gaat. Er zijn diverse tools beschikbaar waarin je jouw posts kunt plannen. Denk aan Hootsuite, Buffer, Agorapulse en Later.

Tip  7: Maak een winactie

Ruim 40% van jouw doelgroep is geïnteresseerd in kortingsactie of winactie op social media. Wanneer je dit zo nu en dan deelt zorg je ook dat deze volgers aan je verbonden blijven. Daarnaast levert zo’n actie je ook nog eens heel veel engagement op. Let wel dat je officieel niet mag vragen om likes en deelacties als je een winactie maakt. Het kan ervoor zorgen dat je hiervoor een ban krijgt en dus geen gebruik meer kan maken van je account. Als het een goede winactie is, dan zullen mensen elkaar echt wel hierop attenderen. 😉

Tip 8: Deel een review van een tevreden klant

Social proof is super belangrijk als het gaat om het wekken van vertrouwen. mensen zijn nu eenmaal meer geneigd om te kopen van iemand die deskundig is en blijkt dat hij of zij andere mensen succesvol heeft geholpen met zijn of haar product of dienst. Meer dan 90% van jouw klanten verkiezen een goede review boven de content die je zelf maakt. Maak hier gebruik van en deel jouw review!

Tip 9: Hoe weet je of je social media content scoort? Meten is weten!

Je kunt de resultaten van jouw social media content heel gemakkelijk meten via elk platform. Uiteraard kun hier ook software voor gebruiken die alles handig in één overzicht zet, maar dat hoeft niet. Gebruik de data om jouw content te optimaliseren. Beoordeel berichten bijvoorbeeld op hun social media engagement. Welk bericht scoort het best? Met deze informatie kan je jouw content steeds meer optimaliseren.

Jouw social media content kan meer zijn dan een nieuwsbericht over je nieuwste product of dienst. Daarnaast kun je social media gebruiken om klanten iets extra’s te geven wat in lijn is met jouw vakgebied. Geef gratis advies of handige tips waar jouw volgers wat aan hebben, zoals de blog 😉 of maak en stappenplan. Content kan dus meer zijn dan tekst, links naar artikelen of foto’s. Wees creatief en hopelijk kun je met deze tips vooruit.

Wil je meer weten over het inzetten van social media voor je bedrijf? Lees dan eens deze blog over orde scheppen in jouw social media activiteiten.

 

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down