Je online training verkopen, zo doe je dat!
Je online training verkopen, zo doe je dat!
10 juli 2022 

Je online training verkopen, zo doe je dat!

Vind jij je online training verkopen ook zo’n gedoe? Omdat je niet de enige bent, leg ik je in deze blog uit met welke marketingstrategie dat wel lukt.

Je online training verkopen begint bij het formuleren van  je ideale klant

Als je niemand specifiek aanspreekt zal niemand zich aangesproken voelen. Door je te richten op je ideale klant en hem of haar heel goed te leren kennen, weet je exact wat hij of zij nodig heeft. Zodra je heel goed weet welke pijn, behoeftes en verlangen jouw ideale klant heeft, kun jij hen ook de beste oplossing bieden om zo de pijn op te lossen, de behoeftes te bevredigen en hem of haar dichter bij de verlangens te brengen. Dan wordt je online training verkopen een stuk eenvoudiger.

Beantwoord voor jezelf eens de volgende vragen:

  • Wat hebben de mensen in jouw doelgroep met elkaar gemeen?
    En dan heb ik het niet over demografische kenmerken zoals geslacht, leeftijd, maar welke behoefte. pijn en verlangens hebben zij gemeen?
  • Welke wil jouw ideale klant vanaf?
  • Welke resultaat geeft jouw dienst?
  • Waar zit het gat tussen het aanbod van je concurrent en de frustratie van je doelgroep?  
    Bij deze vraag hebben mensen vaak de neiging om over zichzelf te gaan praten, maar lees de vraag nu nog eens goed. Het gaat over je doelgroep en over je concurrent. Probeer dit zo specifiek mogelijk te benoemen.

Als je antwoord kunt geven op deze vragen, weet je best aardig wie jouw ideale klant is. Nu weet je ook welke pijn, behoefte en verlangens zij hebben. Als jij exact weet wie jij kunt helpen met jouw oplossing en deze oplossing ook exact is wat jouw potentiële klant nodig heeft, zullen ze dus Als jij de beste oplossing voor ze bent en hebt, wordt de vraag Hoe kom ik aan nieuwe klanten al een stuk makkelijker.

je online training verkopen lukt als je echt onderscheidend bent

Het tweede belangrijke antwoord op de vraag “Hoe verkoop je je online training” is je onderscheidend vermogen. Als ik aan mijn coachees de vraag stel; “Waarom zou een iemand bij jouw kopen en niet bij een ander?”, krijg ik vaak een "eeeuuhhm"

Tja en als jij het niet weet, hoe moet jouw potentiële klant dat weten. Het is één van de meest belangrijke basisvragen van je marketingstrategie. Wat maakt jou uniek. Wat doe jij wel wat een ander niet doet? Of welke eigenschappen heb jij die een ander niet heeft? Kijk nu eens terug naar de vraag die ik eerder stelde onder het kopje “Je online training verkopen begint bij het formuleren van  je ideale klant” Daar vroeg ik “Waar zit het gat tussen het aanbod van je concurrent en de frustratie van je doelgroep?” Als jij hier antwoord op weet te geven en jij bent onderscheidend, weet je ook waarom een klant voor jou kiest en niet voor een ander.

Je online training verkopen lukt als je een relatie opbouwt met je ideale klant

Als mensen mij de vraag stellen “Hoe kom ik aan nieuwe klanten” zeg ik altijd dat je ze moet overtuigen dat jij de beste oplossing voor ze hebt en bent. Robert Cialdini beschreef ooit de 6 overtuigingsprincipes. Een daarvan is wederkerigheid.

Als we iets hebben gekregen, voelen we een zekere druk om dit op de een of andere manier ‘terug te betalen’. Zie het maar als een soort emotionele transactie die mensen met elkaar hebben. Als een ander heel veel voor je doet, voel je de neiging om dan ook iets terug te moeten doen.

Heeft je zwager bijvoorbeeld geholpen met klussen? Dan voel je automatisch een bepaalde druk om daar iets voor terug te doen. De kans is dus groot dat je ‘ja’ zegt als je zwager je op een later moment om een gunst vraagt.

Je kunt het wederkerigheidsprincipe het beste gebruiken als je met iemand een relatie wil opbouwen of als je iemand wil motiveren tot het uitvoeren van een bepaalde actie. En laat dit nu net de manier hoe ons brein werkt als het gaan om het kopen van een product of dienst waar we even langer over na moeten denken.

Hoe verkoop je je online training

Maak een strategisch aanbod dat rekening houdt met klantreis

Voordat we als mens een aankoop doen, zul je eerst iemand moeten kennen, het een geschikt persoon moeten vinden en erop vertrouwen dat het de juist persoon is die ons probleem op kan lossen. Dat wordt ook wel de klantreis genoemd. Door een strategisch aanbod te creëren neem je jouw ideale klant mee in deze reis.

Om die reden wordt er vaak voordat een online training wordt aangeboden eerst een weggever aangeboden. Wanneer de weggever, bijvoorbeeld in de vorm van een ebook, whitepaper, stappenplan, etc, waardevol is en antwoord geeft op de vraag die je ideale klant heeft, wil jouw ideale klant daar best een mailadres voor achterlaten.

Jij geeft iets waardevols en wil daar ook iets waardevols voor terug. Dit is een voorbeeld van wederkerigheid. Zodra je dat e mailadres hebt bemachtigd, ga je jouw potentiële klant voorzien van nog meer waarde.. Zo leren ze je kennen, en kun jij laten zien dat je de expertise in huis hebt om hun problemen op te lossen. Dit kan in de vorm van het geven van tips & tricks, maar ook bijvoorbeeld om kennis met je te maken door het aanbieden van een webinar Als je naast het delen van je expertise ook nog eens laat weten dat je anderen goed hebt geholpen om het probleem wat de potentiële klant ook ervaart op te lossen, door het delen van reviews, bouw je een goede relatie op met jouw potentiële klant.

Bedenk dus voor jezelf welke content je kunt gebruiken om mensen kennis met jou en met je expertise te laten maken.

Een blogpost de start van je online training verkopen

Een blogpost is een uitstekende laagdrempelige manier om je kennis te delen en te laten zien dat je de expertise in huis hebt om een probleem van je ideale klant op te lossen. Wanneer je in je blog de mogelijkheid geeft om je weggever te downloaden, kun je jouw lezer nog meer voeden van informatie die leidt tot het oplossen van hun problemen.

De tweede stap voor je online training verkopen, je weggever

Door een gratis aanbod te doen, in de vorm van je weggever, kun je nog beter en dieper ingaan op de oplossingen die jij weet voor de problemen van je ideale klant. Tegelijkertijd maak je van een onbekende bezoeker op je website een bekend lid op je mailinglijst. De onbekende bezoeker heeft nu een naam en een mailadres gekregen. Je bouwt op deze manier consistent aan het laten groeien van je mailinglijst.

De derde stap voor je online training verkopen is het aanbieden van een gratis webinar

Door je te zien, te horen spreken, je uitstraling en je lichaamstaal voelen mensen veel beter of ze met je in zee willen gaan. Een fijne manier om hieraan te werken is door het aanbieden van een gratis webinar. Zo kun je niet alleen je expertise delen en laten zien dat jij de juiste persoon bent om hun problemen op te lossen en ze verder te helpen, maar ook door hen te laten zien welke gelijkgestemden je geholpen hebt om ook hun problemen op te lossen. Je wekt hiermee vertrouwen en dat is essentieel om hen te overtuigen dat jij de beste oplossing voor ze hebt en bent.

De laatste stap voor je online training verkopen is het doen van een aanbod in je webinar

Nu je jouw ideale klant eerst hebt geïnspireerd door het lezen van je blog, kennis hebt laten maken met je expertise door je weggever en hen te overtuigen dat je naast je kennis en expertise ook nog de oplossing bent om hun problemen op te lossen in je webinar, is het tijd om je aanbod te doen.

je hebt jouw ideale klant als het ware aan de hand meegenomen en aan alle facetten gewerkt die nodig zijn om jouw potentiële klant te overtuigen om met je in zee te gaan.

Zorg dat je in je webinar altijd een urgentie verwerkt om te kopen. Doe je dat niet en er is geen urgentie, zal de potentiële klant ook geen urgentie voelen om op het aanbod in te gaan.

Maak een speciale kortingsactie te beperkt geldig is of geef ze bonussen die beperkt houdbaar zijn om je online training te verkopen

Wil je meer weten over je online training verkopen? Volg dan helemaal gratis mijn Masterclass on demand. In 90 minuten lag ik alle stappen concreet uit, zodat je echt weet hoe je dit kunt toepassen in jouw specifieke situatie. Dit wil je echt niet missen!

Klik hier om direct toegang te krijgen tot de masterclass



Reactie plaatsen