Kies jij een marketingadelaar of een marketingkakapo?
Kies jij een marketingadelaar of een marketingkakapo?
31 oktober 2022 

Kies jij een marketingadelaar of een marketingkakapo?

Een aantal maanden geleden kwam ik in contact met een schildersbedrijf. Ze hadden hulp nodig met hun marketing. Ze zijn goed in hun vak maar van marketing hadden ze echt geen kaas gegeten. Helemaal niet erg natuurlijk want je kunt nu eenmaal niet overal goed in zijn.

Een muurtje schilderen met latex lukt mij nog wel, maar toen ik recentelijk het bureau van mijn zoon Luke wilde schilderen, heb ik wat lopen te vloeken en tieren. Verf leek wel waterverf, overal strepen en na 3 x verven was dat bureau nog niet gedekt. Afijn, je snapt het, wil je iets goed doen moet je er de tijd voor nemen met de juiste spullen of het uitbesteden aan iemand de er wel verstand van heeft.

De bevriende ondernemer die wel even een website voor je maakt

Maar om even terug te komen op de schilders; na een eerste gesprek bleek dat er een nieuw concept ontwikkeld werd en dat ze zich alleen nog maar zouden gaan richten op het verwijderen van oude verf, vernis en waslagen en het opnieuw verven en lakken van trappen kozijnen en deuren. Tof natuurlijk, want kiezen voor een specifieke niche geeft je de mogelijkheid om heel specifiek die doelgroep aan te spreken. Er was serieus werk gemaakt van een nieuwe merkidentiteit, waarbij kwaliteit, zorg voor materialen en milieuvriendelijk werken centraal stonden. Ik was geïnteresseerd.

Toen ik hoorde dat er een nieuwe website werd ontwikkeld door een bevriende ondernemer. Iemand die voor hen wel “even” een nieuwe website ging maken, gingen mijn voelsprieten aan. Oorzaak hiervan is dat ik echt te vaak heb meegemaakt dat ondernemers een kennis, vriendelijke buurman of een lieve vriend of vriendin hebben ingeschakeld om hun website te laten bouwen. In alle gevallen waarin dat gebeurde is er geen één website marketingtechnisch correct opgeleverd en dat is zo zonde.

In alle gevallen kost het tijd, geld, een extra investering en een teleurstelling van beide kanten. Ook in dit geval bleek het zo te zijn dat de website, die op het eerste oog helemaal prima leek, niet functioneerde.

Kakapo marketing en  Kakapo acties

Ik noem dergelijke acties een kakapo-acties. Nu hoor ik je denken een wat? Een kakapo is een vogel uit Nieuw-Zeeland die zeg maar niet heel erg slim is. Hij kan ten eerste niet vliegen omdat de vleugels het eigen gewicht niet kan dragen. En dat is eigenlijk geen probleem, tenzij je keer op keer vergeet dat je niet kunt vliegen en het steeds probeert. Om vervolgens steeds weer keihard naar beneden te vallen.

Kakapo

In dit geval is het geven van de opdracht aan die lieve bevriende ondernemer, trouwe kennis of vriend of vriendin die aanbiedt om jouw website onder handen te nemen een kakapo-actie. Want waarom zou je iemand die eigenlijk niet alle kennis en knowhow heeft (besef dat de vleugels niet geschikt zijn) maar wel keer op keer probeert om dat te doen, maar elke keer neerstort en daar geen lering uit trekt, een essentieel onderdeel van je marketing laten verzorgen.

Als het gaat om je marketingactiviteiten, is het van belang dat je gaat kijken als een adelaar. Wie is jouw ideale klant, welke oplossing bied je hem of haar? Wat is je belofte en waar sta je voor? Door heel goed te weten wat hem of haar ‘s nachts wakker houdt en waar degene van droomt, kun je pas weten hoe je website eruit zou moeten zien en hoe de informatie presenteert.

Je website is er voor je klant en niet voor jou

Een website maak je voor je klant, niet voor jezelf. Een bezoeker moet direct de juiste informatie gepresenteerd krijgen. Voor wie is de website en welke oplossing bied je hen? Kan je bezoeker alle informatie gemakkelijk vinden, of moeten ze eerst een vergrootglas gebruiken om je menu op te sporen? is de informatie toegankelijk en snapt je bezoeker ook echt de informatie die er staat? Leg je de focus op het probleem wat je oplost voor hen? Of ligt jouw focus meer op het vertellen hoe goed, kwalitatief en klantvriendelijk je bent. Allemaal zaken om rekening mee te houden.

In dit specifieke geval van de schilders, is een belangrijke merkwaarde van het schildersbedrijf veiligheid. Dan kun je het niet maken als je bezoekers op een website landen waarbij de bezoeker de melding krijgt dat de website niet veilig is, snap je? Je merkwaarde en je belofte die je doet gaat niet alleen over het werk wat je aflevert, maar werkt door in alles wat je doet. Als je al eerder een blog van mij hebt gelezen of één van mijn trainingen hebt gevolgd dan weet je dat mensen gemiddeld 7 contactmomenten nodig hebben om te beslissen om met je in zee te gaan. De know-like en trust factor is hier super belangrijk. Trust, het vertrouwen, is het moeilijkste om op te bouwen en verdwijnt als eerste als je niet waarmaakt wat je beloofd.

Vanuit een heldere strategie is het veel makkelijker om je acties te plannen

Het is niet voor niks dat in mijn programma Master je Marketing start met een strategiedag waar we samen in één keer een goede basis leggen voor jouw marketingstrategie.Want als de basis staat, dan is het veel makkelijker om alle activiteiten binnen je strategie uit te voeren. Door mijn jarenlange ervaring en de eigenschap die ik heb om de grote lijnen te blijven zien, ben ik jouw adelaar die het geheel bij elkaar brengt.

Maar ook ik heb een adelaar nodig voor bijvoorbeeld mijn administratie. Mijn maandelijkse administratie en BTW aangifte doe ik zelf, maar ik heb onvoldoende kennis om mijn inkomstenbelasting zelf te doen. Ik weet ook onvoldoende van alle regels af om ervoor te zorgen dat ik mijzelf niet benadeel of zaken vergeet waardoor ik in de problemen kom. Deze kennis kan ik wel vergaren, maar vind ik ten eerste verschrikkelijk om te doen, en ten tweede kost dat mij heel veel tijd. Tijd die ik liever besteed mijn gezin of aan mijn andere passie; ambitieuze kennisondernemers helpen om in het vizier te komen en te blijven van hun ideale klant.

Laat jij je administratie doen door een Kakapo?

Zou jij je administratie laten doen door een kakapo? Zou jij kiezen voor iemand die het erbij doet? Die ontzettend lief is, maar eigenlijk ook niet van de hoed en de rand weet? Die ook maar wat aanrommelt in Excel en je elk kwartaal zelf een reminder moet sturen als het tijd is om aangifte te doen? Nee toch :-)

Doe dit dan ook niet als het om je website en je marketingactiviteiten gaat. Laat je helpen door een gespecialiseerde adelaar, zodat je zorgt dat je het juiste doet en dat je zelf niet het wiel hoeft uit te vinden.

De komende tijd heb ik een aantal toffe acties gepland die je verder helpen om te denken vanuit die adelaarspositie en te leren hoe jij vanuit de ogen van je ideale klant leert kijken.

Doe mee met de gratis Masterclass Bloggen als een Pro!

Op 21 november geef ik mijn gratis Masterclass Bloggen als een Pro. In deze masterclass leer ik je hoe je succesvol zakelijk kunt bloggen zodat je in het vizier komt en blijft van je ideale klant. Inschrijven kan hier

Op 12, 13 en 14 december geef ik een 3 daagse training “Je website als klantmagneet”

In deze 3-daagse leer ik je hoe jij jouw website optimaliseert voor je ideale klant, zodat dit niet langer een visitekaartje is, maar je met je website ook consistent de juiste klanten mee aantrekt. Meer informatie over deze 3 daagse deel ik zeer binnenkort met je.

Mocht je nu denken leuk zo’n workshop of masterclass, maar ik wil eigenlijk weten wat je voor mij kunt betekenen? Vul dan het vragenformulier in, dan neem ik binnen 2 werkdagen contact met je op.


Reactie plaatsen