Meer volgers op Instagram? 5 manieren hoe dat lukt
Meer volgers op Instagram? 5 manieren hoe dat lukt
30 december 2020 

Meer volgers op Instagram? 5 manieren hoe dat lukt

Meer Instagram volgers is voor veel ondernemers één van de marketingdoelstellingen. In dit artikel vertel ik je graag 5 manieren hoe je deze doelstelling kunt behalen

Een prima doel, want hoe meer volgers, hoe meer mensen jouw bericht in hun tijdlijn zien. Toch zegt het aantal volgers niet direct iets over het resultaat van je activiteiten. Bekijk dan ook regelmatig of jouw volgers wel tot jouw doelgroep behoren. Als je bijvoorbeeld een product of dienst levert dat alleen bedoeld is voor de Nederlandse markt, heb je er natuurlijk niets aan als je volgers uit het buitenland aantrekt.

Er zijn ook diverse aanbieders waar je volgers kunt kopen voor meer Instagram volgers. Dit raad ik ten strengste af. Enerzijds omdat het geen bijdrage levert aan je doel, namelijk het aantrekken van betrokken mensen binnen je doelgroep. Anderzijds omdat je hiermee riskeert dat Instagram ervoor zorgt dan jouw berichten minder getoond worden aan jouw doelgroep. Niet doen dus! Maar hoe dan wel?

Hashtags zijn een belangrijk onderdeel van je Instagram strategie, want op deze manier geef je een onderwerp aan jouw post. Mensen die zoeken op de hashtag of de hashtag volgen zien dan jouw bericht, want zorgt voor meer exposure. Onderzoek dan welke hashtags er horen bij jouw ideale klant, zodat je ook deze mensen bereikt.

Monitor een hashtag die bij jouw niche hoort

Om beter te scoren op Instagram is het belangrijk dat je ook je concurrenten in de gaten houdt. Monitor welke hashtags zij gebruiken en gebruik deze input voor jouw eigen strategie. Doe onderzoek naar hashtags die gerelateerd zijn aan diegene die je regelmatig gebruikt. Je kunt bijvoorbeeld de gratis tool Keywordtool.io gebruiken.

Wees consistent aanwezig en plan vooruit

Wil je groeien en meer Instagram volgers? Zorg dat je consistent aanwezig bent op Instagram, zowel met je posts als met je stories. Maak bijvoorbeeld verschillende categorieën die wekelijks terugkeren, zo maak je het jezelf ook een stuk makkelijker om content te maken. Wist je dat het gebruik van een contentkalender zorgt voor kwalitatieve content en een betere consistentie? Maak er voor jezelf één, zodat je hier consistent mee aan de slag kunt.

Promoot je Instagram op andere kanalen

Ben je ook actief op andere kanalen, zoals Facebook, LinkedIn en Pinterest? Promoot dan jouw Instagram account ook op deze kanalen, zodat jouw doelgroep ervan op de hoogte wordt gebracht dat je ook daar te vinden bent met ander soort content.

Zorg voor het juiste formaat

Een veelgemaakte fout is dat veel ondernemers niet goed nadenken over het formaat dat geschikt is op Instagram. Wil je een afbeelding delen, zorg dan dat deze 1080 x 1080 pixels is. Voor video geldt 750 x 1334 pixels. Wil je een story delen, houd dan rekening met 1080 x 1920 pixels, aspect ratio is 9:16 en de maximale bestandsgrootte is 4mb.

Reactie plaatsen