Top 5 meest gemaakte fouten op websites door ondernemers
5 meest gemaakte fouten op websites door ondernemers
01 juli 2021 

5 meest gemaakte fouten op websites door ondernemers

Voor de meeste ondernemers geldt dat zij begonnen zijn met ondernemen vanuit hun passie en expertise. In de meeste gevallen is die expertise niet het maken van een goede website. In dit artikel deel ik de top 5 meest gemaakte fouten op websites, zodat jij deze fouten niet meer hoeft te maken.

Schrijven vanuit jouw eigen perspectief

Als het gaat om de meest gemaakte fouten op websites, zie ik vaak dat de ondernemer de website heeft geschreven vanuit zijn of haar eigen perspectief.
Maar dat is niet het perspectief van je ideale klant. Jouw ideale klant wil graag een oplossing voor zijn of haar probleem. Zorg dan ook dat in één oogopslag duidelijk is welk probleem je oplost voor wie en waarom.

Voordat je dit goed kunt doen is het belangrijk dat je je inleeft en jouw ideale klant. Welke pijn en of frustratie ervaren zij, waar willen ze vanaf en vermijd jargon. Zo kun je vanuit het perspectief van je ideale klant de website gaan maken of verbeteren. Je wordt dan niet alleen aantrekkelijker voor je doelgroep, maar word je ook vaker getoond in zoekmachines. Dit omdat je beter aansluit bij de behoefte van jouw ideale klant.

Je anders (lees groter) voor doen dan je bent

Dit is vooral één van de meest gemaakte fouten op websites door ZZP’ers. Jouw klant kiest voor jou omdat jij jij bent en niet omdat jij lijkt op je concurrent. Jouw passie, expertise en persoonlijkheid is vaak doorslaggevend voor een aankoopbeslissing. Daarnaast weet jouw potentiële klant vaak wel of je alleen opereert of een team om je heen hebt verzameld. Spreek dan ook niet vanuit “wij” als je de enige werkzame persoon bent in je onderneming. Groter betekent niet per definitie beter. Wees eerlijk en wees jezelf, dan ben je veel aantrekkelijker voor potentiële klanten.

Website fouten

“En potentiële klant heeft gemiddeld 7 contactmomenten nodig voordat zij overgaan tot een koopbeslissing”

Verkopen in plaats van helpen

Kopen doen mensen over het algemeen niet rationeel, maar altijd op emotie. Er zit altijd een behoefte of pijn achter de aankoopbeslissing. Daarnaast zijn er gemiddeld 7 (!) contactmomenten nodig om jouw potentiële klant ervan te overtuigen dat hij hem of haar het beste kunt helpen. En juist dit punt wordt door veel ondernemers vaak vergeten.

Omdat wij als ondernemer zo overtuigd zijn van ons product of onze dienst willen we het liefst van de daken schreeuwen dat ze moeten kiezen voor de beste oplossing. Wanneer dit gebeurt zit je weer in je eigen belevingswereld en niet in dei van de potentiële klant. Houdt rekening met de customer journey (klantreis) die jouw potentiële klant door maakt en maak content om hem of haar zo goed mogelijk te helpen om het achterliggende probleem op te lossen. Als jij hiertoe in staat bent, gaat jouw potentiële klant vanzelf zien dat jij niet alleen verstand van zaken hebt, maar hem of haar ook het beste kunt helpen.

Een van de meest gemaakte fouten op websites: Afleiden in plaats van verleiden

Een van de meest gemaakte fouten op websites is dat potentiële klant continu wordt afgeleid op een website.
Stel je hebt een waanzinnige date en je date blijkt alleen maar aandacht te hebben voor zijn telefoon. De kans dat je dan verleid wordt is natuurlijk minimaal. ⁠ Zo werkt dit ook online.

Wil je dat jouw potentiële klant voor jouw product of dienst valt, zul je hem of haar geen afleidingen moeten bieden. Met andere woorden, heb je een pagina op je website met als doel dat mensen een aankoop gaan doen? Zorg dan dat dit het enige is wat ze kunnen doen op de pagina. Haal je menu weg, haal je footer weg, haal je social media buttons weg en zorg dat het enige is wat men kan doen op deze pagina de aankoop is. Zorg voor een logische opbouw van je website, het helpt hem of haar de weg te vinden op je website.

Met stip op 1 “meest gemaakte website fouten: Geen unieke eigenschappen benoemen

Met stip op nummer 1 als het gaat om meest gemaakte fouten op websites is het niet benoemen van jouw eigen unieke eigenschappen. Waarom zou een potentiële klant voor jou moeten kiezen en niet voor de concurrent? Heb jij op je website staan dat je 24/7 levert, altijd bereikbaar bent en persoonlijke aandacht en kwaliteit hoog in het vaandel hebt staan? Dan ben je net als heel veel anderen en dat is juist niet wat je wilt toch? Denk goed na over jouw unieke eigenschappen en vraag het eventueel je bestaande klanten. De belangrijkste tip die ik je mee kan geven is dat je het gat moet vinden tussen de frustratie van jouw ideale klant en datgene wat de concurrent niet kan leveren.

Reactie plaatsen