Bloggen voor je bedrijf: Een krachtig marketingmiddel
arrow_drop_up arrow_drop_down
Bloggen voor je bedrijf: Een krachtig marketingmiddel
24 november 2020 

Bloggen voor je bedrijf: Een krachtig marketingmiddel

Wist je dat bloggen voor je bedrijf een krachtig en kwalitatief marketingmiddel is? Er zijn helaas nog veel ondernemers die niet bloggen, vaak door het gebrek aan tijd, ervaring of inspiratie.  In deze blog leg ik de 3 belangrijkste redenen uit waarom je regelmatig bloggen zou kunnen overwegen en geef ik je concrete tips hoe je hiermee succesvol kunt starten.

Laat ik meteen met de deur in huis vallen. Wil je serieus aan de slag met bloggen zul je hier tijd en energie in moeten stoppen. Bloggen voor je bedrijf om je doelgroep mij jou kennis te laten maken is een serieuze online marketing activiteit, die vaak wordt onderschat. Dat neemt niet weg dat bloggen voor je bedrijf een geweldige marketingstrategie die bijdraagt aan jouw (online) succes.

Een blog verhoogt het verkeer naar je website

Veel ondernemers hebben een statische website. Er wordt weinig verandert aan de inhoud van de website en heeft als doel om te informeren over bepaalde producten of diensten. Bezoekers zullen de website enkel bezoeken wanneer ze expliciet op zoek zijn naar informatie over de producten of diensten. En wanneer ze deze informatie hebben gelezen is er geen noodzaak om meer terug te keren naar jouw website en dat is natuurlijk zonde. Wanneer je regelmatig blogt en artikelen publiceert die daadwerkelijk waarde toevoegen voor jouw doelgroep, hebben mensen een reden om terug te keren naar jouw website.

Bloggen voor je bedrijf verbetert je online vindbaarheid in zoekmachines

Hoe vaker een blog wordt gelezen, hoe beter het gevonden wordt in zoekmachines. Google geeft voorkeur aan actieve websites. Post je regelmatig iets nieuws, dan kan dit goed uitpakken voor je vindbaarheid. Maar kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit. Hoe beter jij weet aan te sluiten bij jouw doelgroep hoe groter de kans is dat jouw doelgroep je gaat tegenkomen bij een zoekopdracht op Google.

Met bloggen voor je bedrijf profileer je jezelf als expert in jouw vakgebied

Veel ondernemers missen de inspiratie om te bloggen. De meest gestelde vraag is waarschijnlijk ook “Waar schrijf ik dan over? Het antwoord op deze vraag is eenvoudiger dan je denkt. Schrijf over jouw expertise. Je bent niet voor niets ondernemer geworden. Jij hebt iets wat een ander niet heeft, gebruik deze kennis om jezelf te profileren als expert. Dit doe je door jouw doelgroep op de hoogte te houden van het laatste nieuws rondom jouw onderneming, trends & ontwikkelingen in jouw branche en geef gratis tips & tricks. Wanneer je dit regelmatig deelt, zal jouw doelgroep je gaan zien als expert in jouw vakgebied. En zeg nou eerlijk? Jij koopt toch ook liever iets bij een expert?

Hoe maak je nu een succesvolle blog?

Dat succesvol zakelijk bloggen diverse voordelen heeft is je nu wellicht wel duidelijk geworden. Maar hoe maakt je nu een succesvolle blog? Als je niet weet van voor jou succes is en dit dus ook niet definieert, heb je geen doel om naar toe te werken. En zonder doel kun je geen plan maken. Wil je in succesvol zakelijk bloggen, definieer dan jouw stip aan de horizon en maak vervolgens de stappen visueel die je nodig hebt om daar te komen. Een mindmap kan daar bijvoorbeeld goed bij helpen.

Succesvol zakelijk bloggen en SEO

Of je nu meer bezoekers wilt, meer interactie wilt creëren of naamsbekendheid wilt realiseren, online zichtbaarheid is altijd de sleutel tot het succes. De zichtbaarheid van jouw blog hangt af van hoe zoekmachines jouw blog classificeren. Je kunt hier zeker invloed op uitoefenen. Het optimaliseren van jouw blog voor zoekmachines heet “search engine optimization” oftewel afgekort SEO. Of jouw blog goed scoort heeft onder andere te maken met een aantal factoren:

  1. De techniek en logische opbouw van de website
  2. De waarde die jij toevoegt aan jouw doelgroep met jouw website/blog
  3. Of jij antwoord geeft op de vraag die jou doelgroep heeft door middel van de juiste kwalitatieve informatie en zoekwoorden
  4. Link building, verwijzen er waardevolle en relevante links van jouw blog/website naar andere waardevolle website en andersom.

Techniek en logische opbouw van de website

De meeste ondernemers maken gebruik van WordPress.org. Met deze versie van WordPress heb je een eigen domeinnaam die je afneemt bij een partij en heb je hierop WordPress zelf of door iemand anders laten installeren. Zo kun je heel gemakkelijk jouw website/blog beheren en kun je diverse plugins installeren die je helpen bij het bereiken van jouw doel. Zorg dat jouw website/blog een logische opbouw heeft voor de lezer, met overzichtelijke koppen en een heldere menustructuur.

Zelf maak ik gebruik van Phoenix. De Phoenix website software is ontwikkeld en speciaal bedoeld voor ondernemers (zonder technische kennis) die beter in Google willen scoren (SEO) en meer leads en klanten (conversie) uit hun website willen halen.

Yoast plugin

Een van de meest gebruikte plugins die je goed kan helpen bij het succesvol zakelijk bloggen is Yoast. Deze plugin controleert jouw geschreven blog op diverse punten en geeft je advies hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw bericht beter scoort op de zoekmachines. Ondanks dat het een handige plugin is, is en blijft het techniek, die niet kan beoordelen of jouw doelgroep de tekst ook lekker vindt lezen. Staar je dus niet blind op het advies van deze plugin. Schrijf altijd eerst voor jouw doelgroep en dan pas voor de zoekmachines.

Doe onderzoek naar de zoekopdrachten van jouw ideale klant

Als jij antwoord kunt geven op de vragen van jouw ideale klant, zal jij waardevol relevant en boeiend voor jouw doelgroep zijn. En laat dat nu net één van de belangrijkste punten zijn waarop de zoekmachines jouw website/blog beoordelen. Maar zoals ik al eerder schreef is het veel belangrijker om voor jouw doelgroep te schrijven. Doe onderzoek en kom erachter waar jij jouw doelgroep een plezier mee doet. Voor mij is dat bijvoorbeeld het delen van tips over online zichtbaarheid. Wanneer je goed kunt aansluiten bij jouw doelgroep en waardevolle informatie kunt delen, zal jij zeker slagen in het bloggen voor je bedrijf. Vind jouw doelgroep een bepaald onderwerp interessant, vul dit zoekwoord dan eens in op de zoekmachines en kijk welke suggesties er worden gegeven. Daarnaast kun je gebruik maken van de Google Keyword Planner, die je kunt gebruiken voor suggesties voor gerelateerde zoekopdrachten.

Linkbuilding

De waarde van jouw website/blog zal toenemen wanneer andere gerelateerde waardevolle pagina’s naar jou toe linken.  Maar let op, het simpel wisselen van links werkt nu echt niet meer. Zoekmachines zijn dermate slim dat ze niet alleen weten waar jouw website/blog over gaat, maar ook of dit past bij en waarde toevoegt aan jouw doelgroep. Wissel jij dus links lukraak uit in de hoop dat je hierdoor beter gaat scoren, zal je niet veel succes behalen. Integendeel, zoekmachines zullen jouw website/blog juist hierdoor lager waarderen. Denk daarom goed na over hoe jij linkbuilding in wilt zetten. Schrijf bijvoorbeeld een wederzijdse blog met een collega-ondernemer. Zoek raakvlakken waarin jullie elkaar kunnen aanvullen, zodat het voor beide doelgroepen ook echt waarde toevoegt.

Succesvol bloggen voor je bedrijf, meten is weten

Wil jij succesvol bloggen voor je bedrijf, dan is het noodzakelijk om je resultaten goed in de gaten te houden. Je hebt een doel en een plan, maar uiteraard moet je wel weten of je op de goede weg bent. Om mijn resultaat te kunnen meten, maak ik altijd gebruik van Google Analytics.  Met deze tool kun je alle resultaten van jouw website zorgvuldig bekijken. Kijk maandelijks ook goed naar de verschillende blogs die je hebt geschreven, Welke scoren goed en welke wat minder? Misschien kun je meer blogs schrijven over datzelfde onderwerp, maar kun je bijvoorbeeld dieper ingaan op de stof. Wanneer je de resultaten goed de gaten houdt, kun je zo ook beter aansluiten op jouw doelgroep en kwalitatiever en effectiever te werk gaan.

Over de schrijver
Hi, ik ben Stella. Net als jij heb ik verschillende petten op. Ik ben mama van Luke (2017), vrouw van Remon, ondernemer, dochter, zus en vriendin. Ik ben afgestudeerd als communicatieprofessional en heb diverse jaren gewerkt bij verschillende bedrijven als online marketeer. In 2018 startte ik mijn eerste bedrijf en nu concentreer ik mij op wat ik het liefste doe: Mama's helpen hun dromen waar te maken door een doelgerichte bron van inkomsten voor zichzelf te creëren.
Reactie plaatsen

Deze site gebruikt cookies