Clubhouse: Het ideale kanaal om te netwerken voor ondernemers
arrow_drop_up arrow_drop_down
Clubhouse: Het ideale kanaal om te netwerken voor ondernemers
3 februari 2021 

Clubhouse: Het ideale kanaal om te netwerken voor ondernemers

Ben jij al actief op Clubhouse? Het is het nieuwe social media kanaal waar alles draait om live praten met en luisteren naar elkaar. Dit social media kanaal is dan ook zeer geschikt om je kennis te delen en te netwerken voor ondernemers. Maar hoe werkt het en hoe kun je jouw voordeel hiermee doen? 

Netwerken voor ondernemers, maar dan nét even anders

Clubhouse is een app en heeft inmiddels meer dan 2 miljoen gebruikers. Waar je met podcasten alleen luistert naar het gesproken woord van de podcasthost(s), en je op andere social media kanalen met elkaar kunt chatten, kun je in deze app live gesprekken voeren met elkaar, zonder beeld. Eigenlijk is het een conference call die je met elkaar voert. Het leuke aan Clubhouse is dat je zelf groepsgesprekken kunt aanmaken over bepaalde onderwerpen en daarvoor andere kunt uitnodigen om ook deel te nemen aan het gesprek.Je kunt gesprekken inplannen, aankondigen en je kunt meeluisteren met de gesprekken tussen anderen. Netwerken voor ondernemers, maar dan net even anders.

Hoe werkt Clubhouse?

Toen ik hoorde over dit nieuwe social media kanaal, ben ik direct op zoek gegaan naar de app. Gelukkig heb ik een iPhone, want de app is op het moment van schrijven, alleen beschikbaar in de App store. Inmiddels heb ik begrepen dat er aan een Android versie wordt gewerkt. Na het downloaden van de app krijg je de keuze om je gegevens te koppelen aan je Twitter- of je Instagram account. Omdat ik zelf weinig gebruik maak van Twitter, koos ik ervoor om dit te doen via Instagram. 

Clubhouse, netwerken voor ondernemers

Vervolgens mocht ik aan de slag met het invullen van mijn naam en gebruikersnaam. Daarna kreeg ik een melding dat ik op de wachtlijst stond. Maar gelukkig is er een snellere manier om toegang te krijgen, namelijk via een uitnodiging via iemand die Clubhouse wel al gebruikt. Een collega-ondernemer had al toegang gekregen en stuurde mij een invite door mijn telefoonnummer in te vullen. op deze manier kon ik de app direct gebruiken.

“Clubhouse is momenteel alleen Invite only”

Het herinnert mij aan de tijd waarin Gmail nog exclusief was. Ook van deze dienst kon destijds alleen gebruik maken via een invite. Heb je toegang tot de app, kun je gaan zoeken naar interessante gesprekken.

Clubhouse help je enigszins doordat je kunt aangeven in de app waar je interesses liggen. Naar aanleiding van je interesses krijg je suggesties te zien om bepaalde mensen binnen je interesses te volgen. Daarna kom je op het homescreen terecht. Bovenin zie je een aantal iconen:

  • Het vergrootglas: Hier kun je zoeken naar interessante gesprekken
  • Het envelopje:Hier zie je hoeveel invites je kunt geven aan andere mensen
  • De kalender: Hier zie je wanneer welke gesprekken gepland staan
  • De bel: Hier zie je je meldingen, bijvoorbeeld een gepland gesprek van iemand die je volgt
  • Je eigen profielfoto: Hier stel je jouw profiel in.
    Extra tip: zorg dat de eerste zin van je bio de belangrijkste informatie over jou deelt. De eerste zin is namelijk ook datgene wat mensen zien in de zoekresultaten

Clubhouse, netwerken voor ondernemers agenda

Wat kun je verwachten van de nieuwe manier van netwerken voor ondernemers ?

Mensen delen graag hun kennis en gaan graag in gesprek met gelijkgestemden. Het is een uitgelezen kans om te netwerken voor ondernemers. Naast dat je kunt kijken naar de gesprekken die Clubhouse als suggesties kiest, kun je ook zelf op zoek gaan naar interessante gesprekken. Ik zocht bijvoorbeeld op “content marketing”  en kreeg een overzicht van interessante personen en gesprekken (Rooms) om te volgen. Ga vooral lekker zelf ontdekken waar jouw interesses liggen. 

Als je op zoek gaat naar Rooms kom je er verschillende tegen. Sommige Rooms zijn toegankelijk voor iedereen (open), anderen zijn alleen te beluisteren voor mensen die je volgt (social) en dan heb je nog rooms op uitnodiging (closed).

Daarnaast kun je lid worden van ‘clubs’. Dit zijn groepen personen met dezelfde interesses. Als een club een room opent, krijg je daar (als je lid bent van de club) automatisch een notificatie van. Op die manier blijf je dus op de hoogte van de live gesprekken binnen jouw interessegebied.

Vind je het allemaal wat spannend? Geen zorgen, zodra je een room binnentreedt, staat niet direct je microfoon aan. Je kunt dus prima verschillende rooms in- en uitstappen zonder dat iemand er iets van merkt. Als je eenmaal in een room aanwezig bent, kun je via de button ‘✌️ Leave quietly’ de kamer verlaten zonder dat anderen daar een melding van krijgen. Als je actief deel wil nemen aan gesprek, moet je moderator of spreker zijn én je microfoon moet natuurlijk aan staan. Wil je graag meepraten? Dan kun je hand opsteken. De moderator kan je dan toevoegen als spreker.

Belangrijk om te weten is dat de gesprekken niet terug te luisteren zijn. Je kunt dus echt alleen maar Live deelnemen. Het platform werkt alleen op persoonlijke titel. Je vindt er geen bedrijfsaccounts. Op dit moment is de app nog gratis te gebruiken. Er worden geen advertenties getoond binnen de app en er is geen andere betaalde variant. Uiteraard is de verwachting wel dat er in de toekomst een abonnementsvorm zal worden geïntroduceerd, zodat de mensen die de content maken ook een klein deel hiermee kunnen verdienen.op deze manier blijft het interessant voor de content makers op het platform en blijft Clubhouse bestaansrecht houden. 

Het platform is momenteel interessant voor zeer interessant om te netwerken voor ondernemers en voor ondernemers die zich willen laten zien als expert in hun vakgebied.

Wat vind jij van Clubhouse en maak jij er al gebruik van? Laat het mij weten in de comments.

Over de schrijver
Hi, ik ben Stella. Net als jij heb ik verschillende petten op. Ik ben mama van Luke (2017), vrouw van Remon, ondernemer, dochter, zus en vriendin. Ik ben afgestudeerd als communicatieprofessional en heb diverse jaren gewerkt bij verschillende bedrijven als online marketeer. In 2018 startte ik mijn eerste bedrijf en nu concentreer ik mij op wat ik het liefste doe: Mama's helpen hun dromen waar te maken door een doelgerichte bron van inkomsten voor zichzelf te creëren.
Reactie plaatsen

Deze site gebruikt cookies