Hoe een content kalender zorgt voor een beter online resultaat
arrow_drop_up arrow_drop_down
Hoe een content kalender zorgt voor een beter online resultaat
26 januari 2021 

Hoe een content kalender zorgt voor een beter online resultaat

Een contentkalender is een kalender waarin staat welke berichten en/of beeldmateriaal je wilt gaan publiceren op je social media kanalen en/of op je website. In deze kalender staat welke content je op welke dag en op welk tijdstip publiceert. Maar welke voordelen heeft het gebruik van een content kalender nu eigenlijk? Je leest het in deze blog.

In dit artikel over content marketing, kon je al lezen dat online succes staat of valt met de content die je deelt. Is die waardevol voor je publiek? Vinden zij de informatie leuk en interessant genoeg om te lezen, delen of te reageren. Het maken van goede content kost veel tijd. En daar moet je echt even goed voor gaan zitten. En daar zit nou vaak het probleem, want wanneer je niet van tevoren nadenkt over het plannen van jouw content, wordt het vaak vergeten. Er zijn dan vaak andere prioriteiten die jouw aandacht vragen, waardoor er simpelweg geen tijd meer is om de content op tijd en met een vaste regelmaat in te plannen en dat is echt een gemiste kans.

De oplossing is de content kalender!

Een handig hulpmiddel is een contentkalender. Hiermee bepaal je wanneer je welke content publiceert. Zo’n kalender brengt structuur en overzicht. In de kalender neem je op wat je deelt, op welke kanalen je de content gaat plaatsen, de datum en de tijd waarop je de content gaat publiceren. De tekst van je post, de URL de erbij hoort en de afbeelding die je erbij wilt plaatsen. Zo creëer je een helder overzicht.

Werken met een content kalender

Wat zijn de voordelen van een content kalender?

  1. Draagt bij aan je doelstellingen
    Wanneer je een content kalender gebruikt ben je heel bewust bezig met het maken van content en denk je na over welke content je wel en niet wilt delen. Werk altijd vanuit je doelstellingen en post nooit om te posten. Liever 2 x per week kwalitatief dan 6 x per week een post die niet bijdraagt aan je doelstellingen.
  2. Je bent consistent aanwezig voor je doelgroep
    Wanneer je werkt met een content kalender creëer je een consistente stijl. Het is voor jouw publiek belangrijk dat ze weten wat ze kunnen verwachten van jou. Wanneer je dit consistent doet, leert jouw doelgroep je kennen, waardoor ze het leuk vinden om jou te volgen.
  3. Je leert plannen
    Door elke maand vooruit in te plannen, leer je vooruit te denken. Plannen is zeker niet eenvoudig, maar wel noodzakelijk voor een goede contentstrategie. Neem er dan ook rustig de tijd voor en pak elke keer dat je de kalender vult je doelstellingen erbij. Zo weet je zeker dat je werkt aan wat voor jou van belang is.
  4. Denk in thema’s
    Met een contentkalender kun je heel gemakkelijk nadenken over de thema’s die je wilt communiceren en deze vervolgens plannen. Tijdens het plannen kom je misschien ook weer op andere ideeën die binnen het thema passen. Zo creëer je nog meer interessante content en zit je nooit meer zonder inspiratie.
  5. Mis nooit belangrijke dagen
    In de contentkalender kun je uiteraard de belangrijke feestdagen opnemen. Maar nog belangrijker is om jouw belangrijkste dagen in te plannen. Heb jij een groot evenement, of een waanzinnige opdracht die je afgerond hebt? Of misschien heb je een productlancering of een nieuwe training opgezet? Al deze belangrijke dagen zet ja alvast in jouw contentkalender, zo vergeet je ze nooit meer te delen
  6. Rust in je hoofd
    Veel ondernemers ervaren onrust als het gaat om het plaatsen van content. Door consistent te werken met een kalender creëer je rust in je hoofd. Zo wordt het maken van content een routine en kun je consistent werken aan je online zichtbaarheid.

Wil je aan de slag met een content kalender? Er zijn diverse online tools waarmee je eenvoudig een handige content kalender voor jezelf maakt. Trello is bijvoorbeeld een handige gratis tool waarmee jij orde brengt in je content chaos. Je kunt download Trello via deze link. 

Over de schrijver
Hi, ik ben Stella. Net als jij heb ik verschillende petten op. Ik ben mama van Luke (2017), vrouw van Remon, ondernemer, dochter, zus en vriendin. Ik ben afgestudeerd als communicatieprofessional en heb diverse jaren gewerkt bij verschillende bedrijven als online marketeer. In 2018 startte ik mijn eerste bedrijf en nu concentreer ik mij op wat ik het liefste doe: Mama's helpen hun dromen waar te maken door een doelgerichte bron van inkomsten voor zichzelf te creëren.
Reactie plaatsen

Deze site gebruikt cookies