Email marketing voor je webshop, wat is het en hoe pas je het toe?
Email marketing voor je webshop, wat is het en hoe pas je het toe?
26 augustus 2021 

Email marketing voor je webshop, wat is het en hoe pas je het toe?

Door het inzetten van email marketing verstuur je op het juiste moment een relevante en persoonlijke e-mail naar je potentiële klanten. Door middel van de juiste software kun je een automatische reeks e-mails instellen. Email marketing is voor veel ondernemers een belangrijke manier om leads op te volgen om deze uiteindelijk om te zetten naar betalende klanten. Wil je email marketing voor je webshop inzetten, lees dan zeker verder.

Hoe werkt email marketing?

email marketing voor je webshop is niet heel ingewikkeld. Stel dat een klant in jouw webshop een artikel heeft aangeschaft, volgt er bijvoorbeeld na een week een automatische persoonlijke e-mail waarin wordt gevraagd of de bestelling en het product naar wens is. Een aantal dagen later volgt er een aanbieding die bij de aanschaf past en een maand later, wanneer jij een nieuw product aanbiedt, wordt er wederom een persoonlijke mail verstuurd. Dit noem je een marketing funnel.

Door een aantal simpele instellingen in je email marketingsoftware kun jouw abonnees persoonlijk aanspreken door ze bijvoorbeeld automatisch met de voornaam aan te spreken en de juiste inhoud laten zien. Doordat de e-mail zo persoonlijk is en specifiek gericht is op de interesses van de betreffende persoon, zijn zij geneigd eerder door te klikken en zelf te kiezen voor aan aankoop, en dat terwijl zij dat zonder e-mailmarketing niet had gedaan, super toch?

Met email marketing voor je webshop zorg je ervoor dat jouw doelgroep met je verbonden blijft. Daarnaast genereert ook nog eens veel verkeer naar je website, een heel fijne extra kans voor meer online succes. Vergeet niet dat mensen die zich speciaal hebben aangemeld voor jouw nieuwsbrief erg geïnteresseerd zijn in jouw content. Jij geeft hen waardevolle informatie waar zij meer over willen weten en daarvan op de hoogte gehouden willen worden.

Hoe bouw je een database op?

Wanneer je wilt starten met e-mailmarketing voor je webshop, is het belangrijk dat je een database opbouwt met ontvangers. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door het aanbieden van een weggever, zoals whitepapers of e-books, maar ook een pop-up op de website behoort tot de mogelijkheden. Of kies bijvoorbeeld voor een winactie op social media. Let er wel op dat je bij het verzamelen van e-mailadressen rekening houdt met de nieuwe privacywetgeving, de AVG, die 25 mei 2019 is ingegaan. Zorg er altijd voor dat jouw potentiële klanten de mogelijkheid te hebben om zichzelf af te melden en de gegevens die jij hebt verzameld in te zien.

Wat zet je in je e-mails?

Schrijf je regelmatig blogs of heb je downloadbare content, zoals e-books en whitepapers, verwerk deze dan jouw e-mail. Wek daarnaast een gevoel van urgentie op door een aanbieding te delen die nog maar 7 dagen geldig is. Zorg er altijd voor dat de mail waardevol en urgent is voor degene aan wie je het verstuurd.

Emailmarketing

Welke software kies je?

De meest bekende software zijn Mailblue en Mailchimp. Zij bieden voor (kleine) ondernemers een heleboel functionaliteiten waar je goede resultaten mee kunt bereiken. Heb je een wat groter budget, dan is Hubspot wellicht een goede optie. Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat je wensen zijn en hoeveel je ervoor over hebt. Maar mijn advies is om te starten met een goed maar niet te kostbaar product, je kunt later altijd nog anders beslissen. Zelf werk ik met Mailblue. Dit is niet alleen een programma om e-mailmarketing processen in te stellen, maar heeft ook CRM functionaliteiten.

Hoe zorg je voor inschrijvingen?

Veel mensen vinden het in deze tijd lastig om persoonlijke gegevens te delen. Voor hen zal er iets heel waardevols tegenover moeten staan, voordat zij overgaan tot achterlaten van een emailadres. Wanneer je een cadeautje geeft in de vorm van waardevolle content, zoals bijvoorbeeld een E-book of whitepaper, zijn mensen zeker gemotiveerd om hun mailadres aan jou te te vertrouwen.

Maak gebruik van een eenvoudig template

Als je aan de slag gaat met email marketing voor je webshop, is het belangrijk dat je een eenvoudig template kiest. Je wilt natuurlijk niet het idee wekken dat je vanuit een email marketingprogramma je mails verstuurd. Om het zo persoonlijk mogelijk te maken, adviseer ik je om zo dicht mogelijk te blijven bij de opmaak van een mail die je normaal ook vanuit je bijvoorbeeld Outlook of Gmail verstuurd. Daarnaast is het ook nog eens zo dat hoe meer jij aan het uiterlijk doet van je mail hoe groter de kans is dat het in de spambox van je potentiële klanten terecht komt en dat is natuurlijk niet de bedoeling. die zorgt voor een makkelijk leesbare nieuwsbrief.

Email marketing voor je webshop slaagt als je het consistent doet 

Naast een reeks opvolgende mailtjes die een potentiële klant krijgt als zij een actie hebben uitgevoerd op je website of social media, kun je email marketing voor je webshop ook gebruiken om met vaste regelmaat jouw nieuws te versturen. Op deze manier hou je je doelgroep aangehaakt. Zo zorg je er niet alleen voor dat je vaker gezien wordt, maar heb je elke keer weer een nieuwe kans op dat mensen jouw call to action aanklikken en een stap maken in het aankoopproces. 

Email marketing voor webshop eigenaren

Gebruik één duidelijke call to action per mail

Niets is zo verwarrend dan een email waarin allerlei onderwerpen worden aangekaart. Kies daarom één doel met één onderwerp en één call te action. Zo geef je jouw doelgroep een duidelijk signaal en kun je ook voor jezelf goed meten welke email nu wel heel goed heeft gescoord en welke niet. Zo weet je welke onderwerpen jouw doelgroep leuk vindt en waar ze veel meer van willen weten en weet je ook welke je voortaan wellicht beter achterwege kunt laten.

Nooit meer koude acquisitie met email marketing voor je webshop!

Koude acquisitie is niet eenvoudig. Potentiële klanten zitten vaak niet te wachten op telefonisch verkoop. Het wordt dan ook vaak gezien als een storende factor. Vaak zal je alles moeten halen om de interesse te wekken van jouw potentiële klant. Eigenlijk heel logisch want zou jij zitten te wachten op iemand die je niet kent en waarvan je helemaal niet weet of die persoon wel jouw werkelijk probleem kan oplossen? 

Gebruik email marketing voor je webshop om mensen kennis met je te leren maken. Dit doe je door een zogenaamde know-like-trust funnel te maken. Zodra een potentiële klant bijvoorbeeld jouw weggever heeft gedownload, is het van belang dat je jezelf eerst voorstelt, ze moeten je letterlijk leren kennis. Geef antwoord op de vragen wie ben je, wat is je passie en waarom doe je wat je doet. Het is het voorstel moment aan tafel tijdens een netwerkevent.

Heb je jezelf geïntroduceerd dan geef je jouw potentiële klant veel waarde in de vorm van tips & tricks, waar ze echt wat mee kunnen. Daarna ga werken aan je expertstatus, deel waarom jij nu de juiste persoon bent om zijn of haar probleem op te lossen. Maar let op ga niet verkopen, want ze moeten je eerst nog vertrouwen!

Door je hier heel bewust van te zijn kun je email marketing inzetten op de manier zoals het bedoeld is. Want vergeet nooit dat je altijd met mensen te maken hebt en dat zij een reis maken voordat ze overgaan tot een aankoop in jouw webshop.

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down