Hoe kom je aan nieuwe klanten?
Hoe kom je aan nieuwe klanten?
25 oktober 2021 

Hoe kom je aan nieuwe klanten?

Als je een succesvolle business wilt bouwen zijn klanten en omzet natuurlijk essentieel. De meest gestelde vraag die mijn klanten hebben is “Hoe kom je aan nieuwe klanten”. In deze blog geef ik antwoord op deze meest gestelde vraag.

Het kortste antwoord op de vraag, “Hoe kom ik aan nieuwe klanten?” is formuleer je ideale klant, creëer onderscheidend vermogen, maak een onweerstaanbaar aanbod, wees zichtbaar en vindbaar voor je doelgroep, geef ze heel veel waarde en communiceer met potentiële klanten. Maar ja dat is natuurlijk heel makkelijk gezegd en dat moet ik natuurlijk even uitleggen. Hieronder zal ik ze stuk voor stuk benoemen.

Formuleer je ideale klant

Als je niemand specifiek aanspreekt zal niemand zich aangesproken voelen. Door je te richten op je ideale klant en hem of haar heel goed te leren kennen, weet je exact wat hij of zij nodig heeft. Zodra je heel goed weet welke pijn, behoeftes en verlangen jouw ideale klant heeft, kun jij hen ook de beste oplossing bieden om zo de pijn op te lossen, de behoeftes te bevredigen en hem of haar dichter bij de verlangens te brengen.

Beantwoord voor jezelf eens de volgende vragen:

  • Wat hebben de mensen in jouw doelgroep met elkaar gemeen? En dan heb ik het niet over demografische kenmerken zoals geslacht, leeftijd, maar welke behoefte. pijn en verlangens hebben zij gemeen?
  • Welke pijnpunten hebben de mensen binnen je doelgroep, waar willen ze vanaf?
  • Welke resultaat geeft jouw dienst?
  • Waar zit het gat tussen het aanbod van je concurrent en de frustratie van je doelgroep? Bij deze vraag hebben mensen vaak de neiging om over zichzelf te gaan praten, maar lees de vraag nu nog eens goed. Het gaat over je doelgroep en over je concurrent. Probeer dit zo specifiek mogelijk te benoemen.

Als je antwoord kunt geven op deze vragen, weet je best aardig wie jouw ideale klant is. Nu weet je ook welke pijn, behoefte en verlangens zij hebben. Als jij exact weet wie jij kunt helpen met jouw oplossing en deze oplossing ook exact is wat jouw potentiële klant nodig heeft, zullen ze dus Als jij de beste oplossing voor ze bent en hebt, wordt de vraag Hoe kom ik aan nieuwe klanten al een stuk makkelijker.

Creëer je onderscheidend vermogen

Het tweede belangrijke antwoord op de vraag “Hoe kom ik aan nieuwe klanten” is je onderscheidend vermogen. Als ik aan mijn coachees de vraag stel; “Waarom zou een iemand bij jouw kopen en niet bij een ander?”, krijg ik vaak een "eeeuuhhm"

Tja en als jij het niet weet, hoe moet jouw potentiële klant dat weten. Het is één van de meest belangrijke basisvragen van je marketingstrategie. Wat maakt jou uniek. Wat doe jij wel wat een ander niet doet? Of welke eigenschappen heb jij die een ander niet heeft? Kijk nu eens terug naar de vraag die ik eerder stelde onder het kopje “Formuleer je ideale klant”

Daar vroeg ik “Waar zit het gat tussen het aanbod van je concurrent en de frustratie van je doelgroep?” Als jij hier antwoord op weet te geven en jij bent onderscheidend, weet je ook waarom een klant voor jou kiest en niet voor een ander. 

Creer je onderscheidend vermogen

Maak een onweerstaanbaar aanbod

De reden waarom een onweerstaanbaar aanbod pas als derde komt bij het antwoord op de vraag “Hoe kom je aan nieuwe klanten” is, omdat je pas een onweerstaanbaar aanbod kunt maken als je exact weet wat jouw ideale klant nodig heeft. Want als je aanbod niet voldoende aansluit op de pijn, behoefte en verlangen van jouw ideale klant, komt die ideale nieuwe klanten jou kan helemaal niet op. 

Wat bied jij jouw ideale klant als oplossing voor de pijn die zij hebben? Wat bied jij jouw ideale klant voor de behoefte die ze hebben? En wat bied jij jouw ideale klant als het gaat om het dichterbij brengen van hun verlangens. 

Een veel gemaakte fout is dan we als kennisondernemers vaak de inhoud gaan verkopen. Maar jouw ideale klant wil helemaal geen inhoud kopen, jou ideale klant wil het resultaat wat er behaald wilt kopen. Ik geef je een voorbeeld, waar ga jij op “aan”

  1. In mijn programma van 6 maanden krijg je persoonlijke begeleiding en een voedingsschema op maat.
  2. In mijn programma van 6 maanden leer ik je weer trots in de spiegel te kijken

Natuurlijk is de tweede belofte iets wat veel meer aantrekt dan het eerste. Want als ik nummer 1 communiceer, heeft jouw ideale klant geen idee wat het hen nu oplevert en als ze niet weten wat ze eraan hebben, gaan ze het niet kopen. Zorg dus ook dat je het resultaat verkoopt in plaats van de inhoud.

Geef heel veel waarde

Als mensen mij de vraag stellen “Hoe kom ik aan nieuwe klanten” zeg ik altijd dat je ze moet overtuigen dat jij de beste oplossing voor ze hebt en bent. Robert Cialdini beschreef ooit de 6 overtuigingsprincipes. Een daarvan is wederkerigheid. 

Als we iets hebben gekregen, voelen we een zekere druk om dit op de een of andere manier ‘terug te betalen’. Zie het maar als een soort emotionele transactie die mensen met elkaar hebben. Als een ander heel veel voor je doet, voel je de neiging o dan ook iets terug te moeten doen.

Heeft je zwager bijvoorbeeld geholpen met klussen? Dan voel je automatisch een bepaalde druk om daar iets voor terug te doen. De kans is dus groot dat je ‘ja’ zegt als je zwager je op een later moment om een gunst vraagt.

Je kunt het wederkerigheidsprincipe het beste gebruiken als je met iemand een relatie wil opbouwen of als je iemand wil motiveren tot het uitvoeren van een bepaalde actie. En laat dit nu net de manier hoe ons brein werkt als het gaan om het kopen van een product of dienst waar we even langer over na moeten denken.

Voordat we als mens overgaan tot een aankoop die anders is dan de dagelijkse boodschappen. willen we eerst iets kennen, dan willen we zeker weten dat het product of de dienst past bij de wensen en de behoefte en we willen erop kunnen vertrouwen dat het de beste oplossing is, bijvoorbeeld door het lezen van reviews.

Om die reden wordt er vaak in het vermarkten van een dienst een weggever aangeboden. Wanneer de weggever, bijvoorbeeld in de vorm van een ebook, whitepaper, stappenplan, etc, waardevol is en antwoord geeft op de vraag die je ideale klant heeft, wil jouw ideale klant daar best een mailadres voor achterlaten. 

Jij geeft iets waardevols en wil daar ook iets waardevols voor terug. Dit is een voorbeeld van wederkerigheid. Zodra je dat e mailadres hebt bemachtigd, ga je jouw potentiële klant voorzien van nog meer waarde. Dit kan in de vorm van het geven van tips & tricks, maar ook bijvoorbeeld om kennis met je te maken door het aanbieden van een webinar. Zo leren ze je kennen, en laat jij zien dat je de beste oplossing voor ze bent en hebt. Als je naast het delen van je expertise ook nog eens laat weten dat je anderen goed hebt geholpen om het probleem wat de potentiële klant ook ervaart op te lossen, door het delen van reviews, bouw je een goede relatie op met jouw potentiële klant. 

Wederkerigheid is dus een handig hulpmiddel als je de vraag hebt “Hoe kom je aan nieuwe klanten”. Op deze manier wordt het aantrekken van nieuwe klanten en het opbouwen van een goede relatie veel minder lastig

De kracht van de wederkerigheid

Wees zichtbaar en vindbaar en communiceer met je ideale klant

Als jij niet zichtbaar en vindbaar bent voor je ideale klant, hoe kun je dan verwachten dat ze naar je toe komen? Zichtbaar zijn doe je zowel on- als offline. Als ik heb heb over online, heb ik het natuurlijk over een duidelijke website, die snel laadt en vriendelijk is voor zoekmachines (SEO), en waarop je direct aangeeft voor wie jij welke oplossing kunt bieden. Consistent aanwezig zijn op social media is belangrijk. Het gesprek online aangaan met je ideale klant is super belangrijk. het heet niet voor niets social media en dat betekent dus niet alleen maar zenden , maar communiceren. Het schrijven van waardevolle en kwalitatieve content op je website is van belang, denk aan het aanbieden van een weggever en het schrijven van waardevolle blogs. Maar ook offline moet niet vergeten worden. Het bijwonen van netwerkborrels, spreken op een podium draagt net zo goed bij aan jouw naamsbekendheid. Geef niet alleen visitekaartjes, maar vraag ze vooral, zo kun jij het initiatief nemen bij het contacten potentiële klanten. En al is jouw gesprekspartner niet jouw ideale klant, vraag hem of haar dan om het visitekaartje door te geven aan iemand die zij kennen die er wel jouw ideale klant is.

Wist je dat ik met vaste regelmaat een gratis Masterclass geef waarin ik nog dieper inga op de vraag “Hoe kom je aan nieuwe klanten?” Ik zou het supertof vinden als je erbij bent!

Je kunt je aanmelden voor de masterclass door op deze link te klikken.

Zie ik je binnenkort?


Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down