Hoe maak je een marketingplan
Hoe maak je een marketingplan voor jouw bedrijf?
26 augustus 2021 

Hoe maak je een marketingplan voor jouw bedrijf?

Een marketingplan heeft als doel een unieke positie in de markt te bemachtigen door middel van onderscheidende activiteiten. Marketingplan en marketingstrategie worden nog wel eens door elkaar gebruikt. In principe is er dus geen verschil, want de strategie is het plan hoe de gewenste marktpositie bemachtigd wordt. Maar waar bestaat een goed marketingplan uit en hoe maak je die? In dit artikel lees je 10 concrete stappen waarmee jij een unieke positie in de markt kunt bemachtigen voor jouw bedrijf.

Stap 1 van het marketingplan: Formuleer je missie

Jouw missie vertelt je waarom je doet wat je doet en welke waarden jij belangrijk vindt. De oorsprong van jouw missie vind je vaak in jouw jeugd. Droomde je vroeger over het werken als verpleegkundige of politieagent? Dan is de kans groot dat je graag mensen helpt. Je missie beschrijven geeft je richting en zorgt ervoor dat je op je pad blijft van jouw marketingplan.

Stap 2: Wat is je doel?

Nu je jouw ideale klant hebt omschreven, is het tijd om je doelen vast te stellen. Hoe specifieker jij je doel formuleert, hoe groter de kans is dat je jouw doel ook gaat behalen. Gebruik de SMART methode om je doelstelling in je marketingplan zo concreet mogelijk te maken. SMART staat voor

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Aantoonbaar
  • Realistisch
  • Tijdgebonden

Stap 3: Wat is je niche?

Elke ondernemer heeft de neiging om in de valkuil te trappen van het willen bereiken van een te grote doelgroep voor een product of dienst. Veel ondernemers die ik de vraag stel: Voor wie is jouw product of dienst, geven als antwoord; iedereen, want zij kunt immers iedereen helpen met hun product of dienst. Toch zul je merken dat je juist minder resultaat boekt als je een te grote doelgroep hanteert. Door voor een nichemarkt te kiezen zul je merken dat het veel makkelijker is om te kunnen verkopen.

Hoe specifieker je bent, hoe beter de mensen die je graag wilt aantrekken jou ook kunnen vinden. Veel ondernemers vinden het spannend om een nichemarkt en ideale klant te kiezen, je doelgroep wordt immers kleiner, maar hoe fijn is het dat als jij die specifieke groep aanspreekt, zij dus ook weten dat jij de geschikte persoon bent om hen te helpen hun probleem op te lossen.

Als jij weet wie je specifiek gaat aanspreken is het veel makkelijker om je communicatie hierop aan te passen. Een nichemarkt kiezen zorgt voor duidelijkheid, niet alleen voor jouw doelgroep, maar ook voor jezelf. je weet waar je jouw doelgroep kunt vinden online en offline, zodat jij kunt zijn waar zij zijn.

Een nichemarkt kiezen zorgt ook voor minder concurrentie. Doordat jij specifiek communiceert voor welke ideale klant jij het probleem of de pijn kunt oplossen met jouw product of dienst hoe minder concurrentie je hebt. Denk maar eens aan een speelgoedwinkel. De Intertoys zal veel meer concurrentie hebben van bijvoorbeeld de grote online winkels als Bol.com en Wehkamp. Maar wanneer jij je specialiseert in duurzaam speelgoed voor baby’s en peuters, zal jouw doelgroep die daar naar op zoek is eerder geneigd zijn om bij jou te kopen dan bij de grote spelers.

Als we kijken naar de resultaten die je op Google kunt scoren met zoekwoorden, kun je zien dat hoe specifieker jij bent hoe minder gemiddelde zoekresultaten dat oplevert. Maar ook hier geldt, als we het voorbeeld van speelgoed er weer even bij pakken, dat wanneer je zoekt op speelgoed, het aannemelijk is dat je verdwijnt in de massa en het verliest van de grote concurrenten. Hoe specifieker jij ook hierin bent hoe meer kans je maakt dat oprecht geïnteresseerden en dus jouw ideale klant jouw website bezoeken.

Hoe specifieker jij jouw nichemarkt kiest in jouw marketingplan, hoe beter jij content kunt maken waar echt behoefte aan is. Alleen dan krijg je ook het resultaat dat je wilt: groter bereik, meer loyaliteit en meer interactie. Zo trek je meer website-bezoekers, meer leads en meer klanten naar je toe en dat zorgt weer voor de continuïteit in jouw bedrijf.

Een goed marketingplan

Stap 4: Wie is je ideale klant en welk probleem los je voor hen op?

Zodra jij je product of dienst op de markt hebt gezet, wil je uiteraard dat je dit ook verkoopt. Als je heel precies weet voor wie jij jouw product of dienst waarde toevoegt en een oplossing biedt, en dus inzicht hebt in je ideale klant, kun jij die personen ook heel specifiek aanspreken. Zo kun je effectiever en efficiënter communiceren en creëer je duidelijkheid naar je potentiële klanten. Hoe specifieker jij jouw doelgroep durft af te bakenen, hoe aantrekkelijker jij wordt voor jouw potentiële klant.

Veel ondernemers die hun doelgroep hebben omschreven in hun marketingplan, doen dit alleen op de demografische kenmerken, zoals leeftijd en geslacht. Hoewel demografische kenmerken belangrijk zijn om je doelgroep te segmenteren, betekent het niet automatisch dat de individuen die tot dezelfde demografische kenmerken behoren, ook automatisch in dezelfde gewoontes, interesses, voorkeuren en waarden en normen hebben. Vandaar dat het van groot belang is dat je bij het beschrijven van je doelgroep verder gaat dan alleen het beschrijven van de demografische kenmerken. Denk hierbij aan:

  • Persoonlijkheidskenmerken
  • Levensstijl
  • Politieke voorkeur
  • Principes en overtuigingen
  • Activiteiten en interesses

Door inzicht te verkrijgen in de gewoontes, interesses voorkeuren en waarden en normen van jouw potentiële klant, weet je ook waar jij jouw ideale klant online en offline kunt vinden. Zo weet je welke social media platform ze gebruiken, welke media zij gebruiken voor hun informatievoorziening en naar welke events en netwerkbijeenkomsten zij komen.

Het klinkt hard, maar jouw potentiële klant is niet op zoek naar jouw bedrijf. Ze willen een oplossing voor hun probleem. Het is dus zaak dat jij zo goed mogelijk weet welke problemen en pijnpunten jouw ideale klant ervaart waar zij vanaf willen. Neem dit dan ook zeker op in jouw marketingplan. Ze zoeken een oplossing om van deze pijn af te komen, bijvoorbeeld:

“Mijn website is onvoldoende zichtbaar”
“Ik wil van mijn overtollige kilo’s af”
“Mijn huis is altijd een troep”

Als jouw potentiële klant eenmaal zijn of haar probleem duidelijk heeft, zal hij of zij dit gaan intoetsen op Google. En hoe tof zou het zijn als jij daar als eerste verschijnt en jouw ideale klant jou gemakkelijk kunt vinden!

Wat levert het jouw toekomstige klant op als hij of zij jouw product of dienst afneemt?

Dit is een vraag die niet eenvoudig te beantwoorden is, maar wel ontzettend belangrijk is. Met mijn kennis in online marketing help ik bijvoorbeeld om ondernemers meer winst te behalen door online beter zichtbaar en vindbaar te zijn met het juiste aanbod voor de juiste persoon. Maar dat is niet het doel op zich. Uiteindelijk levert dit een positieve bijdrage aan de financiële zekerheid voor de ondernemer. Financiële zekerheid draagt weer bij aan het kunnen doen waar je gelukkig van wordt, wat dus uiteindelijk bijdrage aan het levensgeluk van mijn ideale klant. Probeer zo ook op deze manier naar jouw product of dienst te kijken. Help jij mensen naar een gezondere levensstijl, dat is dat dus niet het doel, op zich, maar een gezondere levensstijl zorgt voor meer energie en dus meer levenslust, waardoor het bijdrage aan het geluk. denk hier goed over na en neem dit op in je marketingplan.

Weet wie jouw ideale klant is, wat het gedrag, interesses, voorkeuren en pijnpunten zijn en welke waarde jouw product of dienst geeft aan jouw ideale klant. Dit is de basis voor de juiste communicatie naar je potentiële klanten. En dat levert je meer zichtbaarheid, omzet en financiële zekerheid op, zodat jij kunt doen waar je gelukkig van wordt!

Hoe maak je een marketingstrategie

Stap 5: Onmisbaar in je marketingplan: Wat is je marketingboodschap

Het doel van een goede marketingboodschap is dat je een plekje in het brein van je doelgroep inneemt. Om klanten te kunnen werven, is het van groot belang dat je een duidelijke en makkelijk te begrijpen boodschap formuleert en opneemt in je marketingplan. Laat alle franje weg en schaaf net zo lang aan je boodschap tot je zuiver overhoudt wat jouw onderscheidend vermogen is. Begin met het opschrijven van je kernkwaliteiten. Wat maakt het dat wat jij kan bieden unieker is dan een jouw concurrent? Heb je de boodschap geformuleerd? Leg het dan even weg en kijk er de volgende dag naar met een blik vanuit een potentiële klant Het vinden van de juiste boodschap kost tijd, maar vergeet niet dat het een langdurige investering is in de identiteit van jouw onderneming.  Een goede tip om jouw marketingboodschap te formuleren is om gebruik te maken van de gouden Cirkel van Simon Sinek. Je begint uit te leggen waarom je iets doet, daarna leg je uit hoe je dat doet en pas daarna leg je uit wat je doet

Stap 6: Wat is je product of diensten en welk verdienmodel hanteer je?

Wellicht heb je al een dienst en een daarbij behorende prijs bedacht. Voor veel ondernemers geldt dat de zij hebben gekozen voor het werken via uurtje-factuurtje. Het kan een prima business model zijn. Maar wat belangrijk is om je te beseffen is dat je in de regel eerst werk moet verlenen en je daarna betaald krijgt. Jouw business is dan ook lastig schaalbaar omdat je niet meer uren kan maken die jij nu eenmaal beschikbaar hebt. Wil je opschalen met dit business model kan dat vaak alleen door meer uren te maken. Hierdoor werken sommige ondernemers soms wel 60 uur in de week om hun dromen te kunnen verwezenlijken. Het resultaat hiervan is dat je of in een burn-out terecht en niet kan doen wat je eigenlijk voor ogen had. Genieten van het resultaat van jouw business. Natuurlijk kun je mensen aannemen, maar hierdoor worden de kosten ook hoger. Kortom het is in veel gevallen niet de beste keus voor een business model.

Maar hoe dan wel? Kies bijvoorbeeld voor een online programma.
In een online programma kun je jouw lessen online delen door bijvoorbeeld video’s, werkboeken, e-mails en templates. Het voordeel hiervan is dat iedereen een online programma in zijn of haar eigen tijd volgen. Ook is het makkelijk schaalbaar, omdat jij er geen extra werk aan hebt als er meer mensen aan mee doen. Je kunt dit proces op een goede manier automatiseren.

Of kies voor 1-op-1 advies.
Door 1 op 1 gesprekken te verzorgen geef je extra begeleiding aan je klanten. Dit kan zowel online als offline. Het voordeel hiervan is dat 1-op-1 begeleiding heel erg waardevol is en goed aan te bieden in de vorm van een weken-of maanden traject. Op deze manier geef je mensen persoonlijke aandacht en kun je hen goed begeleiden. Het enige nadeel is dat ook hier jouw tijd beperkt is. Aan te raden is om dit alleen aan te bieden als extra optie bij bijvoorbeeld een premium pakket.

Niet alleen voor diensten, maar ook voor fysieke producten
Ook fysieke producten kun je op een andere manier aanbieden dan door gewoon je product aan te bieden. Denk bijvoorbeeld aan abonnementen van scheermesjes, bloemen en maaltijdpakketten. Daarnaast kun je fysieke producten ook als cadeau of als deel van je online programma of coachtraject aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan koffiesiroop bij bij een koffiecursus, stiften bij een trainingsprogramma om beter te leren plannen. Andersom kan natuurlijk ook, een online product, adviesgesprek of workshop aanbieden bij aankoop van een fysiek product.

Misschien werkt een online community voor je?
De waarde van een online of offline community wordt vaak onderschat, maar is heel waardevol. Mensen zijn graag in contact met gelijkgestemden om mee te sparren, ervaringen mee uit te wisselen of elkaar te helpen. Door mensen met dezelfde interesse aan elkaar te verbinden, maak je community heel waardevol. Kijk eens kritisch naar je aanbod. Is dit echt een onweerstaanbaar aanbod voor jouw ideale klant?

In onderstaande video leg ik concreet uit waarom het beschrijven van je ideale klant en je aanbod in je marketingplan essentieel is voor het behalen van resultaat.  

Stap 7: Hoe onderscheid jij jezelf van je concurrent?

Mensen kopen op emotie. Dat is ook precies de reden waarom ondernemers die alleen vertellen dat hun product of dienst zo goed is niet verkopen. Wil je verkopen dat zul je jouw ideale klant moeten verleiden door hen te overtuigen. Robert Cialdini, oud-hoogleraar psychologie en marketing aan de Arizona State University en de Stanford-universiteit, beschrijft 7 basisprincipes van verleiden. Het is een heel waardevol inzicht en zal je zeker helpen bij het kunnen verkopen van jouw product of dienst. Neem deze basisprincipes dan ook zeker mee in je marketingplan.

Sociale bewijskracht

Mensen zijn sociale dieren en zoeken voorafgaand aan een aankoopbevestiging voor hun keuze. Een effectieve manier om daar op in te spelen, is het faciliteren van reviews. Met een review kan iemand een aankoop evalueren en kunnen anderen deze beoordeling online lezen. Dit kan bijvoorbeeld via Google reviews, maar ook op je website zelf.  Als anderen tevreden zijn over de producten of diensten die je aanbiedt, dan geeft dat een potentiële koper vertrouwen. Heb je al reviews? Super, gebruik deze dan ook in op je website, je verkooppagina’s en in je emails

Autoriteit

Mensen doen graag een aankoop bij een partij die weet waar hij over praat. Dat je kennis en ervaring buiten kijf staat en dat de kwaliteit van wat je levert objectief is vastgesteld. Deze kwaliteit kan blijken uit awards die je wint, nominaties voor bepaalde prijzen, toegekende keurmerken en onderzoeksresultaten. Als je jezelf op deze manier profileert, zet je jezelf neer als autoriteit. En een autoriteit is iets waar mensen graag mee in zee gaan. Heb je een award, keurmerk of een kwaliteitscertificaat? Communiceer dit zeker!

Schaarste

Mensen worden hebberig bij een beperkte oplage van een product of bij een tijdsbeperking op een speciale aanbieding. Het geeft mensen de kans om als een van de weinigen de gelukkige eigenaar te worden van iets dat veel mensen willen hebben. Deze schaarste maakt een product of dienst bij voorbaat aantrekkelijk omdat het daarmee de waarde verhoogt van je aanbod. Onder dezelfde noemer valt exclusiviteit, waarbij je een selecte groep mensen toegang geeft tot een bepaald event, beperkte oplage of een speciale dienst.

Consistentie

Mensen stapsgewijs enthousiast voor je merk en deze aandacht vasthouden: dat is waar consistentie en commitment over gaat. Hiermee maak je iemand gefaseerd warm om een product of dienst bij je af te nemen én houd je diegene daarna tevreden. Als je conversie als uitgangspunt neemt, is de aanmelding voor de e-mailmarketing van een bedrijf een goede eerste stap om loyaliteit te creëren.

Sympathie

Mensen kiezen graag voor een merk waar zij sympathie voor hebben. Sympathie voor jouw merk, je product of dienst ontstaat als iemand die zij kennen hier enthousiast over is. Vooral als iemand die zij persoonlijk kennen positief over het merk denkt, vergroot dat de kans dat iemand hierdoor wordt overtuigd. Hiermee maakt het kille, onbekende imago van een organisatie plaats voor warme associaties. Manieren om sympathie op te wekken bij een specifiek merk, is door te tonen welke bekenden van een persoon je merk leuk vinden via sociale media. Ook het tonen van de collega’s die bij een organisatie werken, zorgt ervoor dat iemand sympathie ontwikkelt voor je merk. Op je website ligt het voor de hand om te tonen welke vrienden je merk al leuk vinden. Ook het voorstellen van collega’s zorgt daarbij voor een persoonlijke touch.

Eenheid

Eenheid gaat over de behoefte van ieder mens om ergens bij te horen. Iemand die bij een bepaalde groep hoort of het gevoel heeft erbij te horen, zal moeite doen om die identificatie in stand te houden. Dat begint in de familiesferen, maar strekt zich uit tot mensen met overeenkomstige kenmerken zoals achtergrond en interesses. In de sociale psychologie is Eenheid een welbekend fenomeen dat ook wel het principe van in- en out-groups wordt genoemd. Mensen worden nu eenmaal enthousiast van onderwerpen of personen waar zij zich in herkennen of graag mee identificeren.

Wederkerigheid

Oprecht interesse tonen in iemand en diegene helpen, maakt los dat mensen bereid zijn om een wederdienst te leveren. Cruciaal is daarbij dat je de eerste zet doet als merk, door waardevolle informatie te delen, iemand te feliciteren op zijn verjaardag of iets anders doet dat attent is. Hiermee stimuleer je welwillendheid bij de persoon om iets terug te doen en vergroot je hiermee de interesse in je merk. Dat kan zich uiten in de vorm van een bezoek aan je organisatie, aanmelding voor een evenement/bijeenkomst, de bedrijfspagina ‘liken’ op sociale media, oriënteren op de website en wellicht zelfs een conversie.

Ga voor jezelf na, welke van deze basisprincipes voor jouw product of dienst van toepassing kunnen zijn en gebruik deze kennis voor het maken van jouw salespage.

Marketingplan en SEO

Stap 8: Op welke manier word je gevonden in zoekmachines?

Wil jij jouw positie in jouw niche versterken, zul je niet alleen gevonden moeten worden in zoekmachines, maar moeten mensen ook uitgenodigd worden om jouw website daadwerkelijk te gaan bezoeken. Dit doe je door te werken aan je SEO, of Search Engine Optimization. Dit zijn alle processen die meewerken aan het organisch hoog scoren van een webpagina in zoekmachines. Door hier op de juiste manier gebruik van te maken, kun je een betere positie in zoekmachines verwerven, wat resulteert in meer website-bezoekers.

Nu je je helemaal hebt verdiept in je ideale klant en je weet welke uitdagingen behoefte en pijn hij of zij heeft, kun je gaan beginnen met het schrijven van artikelen die antwoorden geven op de vragen die je ideale klant heeft. Wees zo relevant mogelijk voor je ideale klant.

Doe hiervoor een zoekwoorden analyse en gebruik hiervoor eerst je eigen brein. Welke vragen krijg jij vaak? Welke vraag moet je eindeloos bij elke klant beantwoorden. Vervolgens kun je diverse SEO tools gebruiken om de verdieping hierin te zoeken. Een belangrijke tool die je helpt bij jouw zoekwoorden analyse is de Google zoekwoordenplanner. Deze tool helpt je inzicht te verkrijgen in hoe vaak er gemiddeld per maand op een bepaald zoekwoord wordt gezocht. Tevens krijg je een aantal suggesties te zien van vergelijkbare zoekopdrachten. Je vindt de Google zoekwoordenplanner in Google Ads. Ubbersuggest is een vergelijkbare tool, echter heb je voor deze tool geen Google Ads account nodig, in tegenstelling tot de Google keyword planner. Wil je uitgebreid aan de slag met je SEO voor je bedrijf, kijk dan eens naar de betaalde tool Semrush.

Stap 9: Op welke manier word je gevonden op social media?

Het kennen van je ideale klant is essentieel als je social media wilt inzetten voor je bedrijf. Kies aan de hand van jouw doelgroep de belangrijkste kanalen 2-3 kanalen en focus daar op.  Verdiep je in de kanalen. Wat zijn de etiketten en wat voor soort content vind je ideale klant leuk om te lezen.  Wees vooral consistent aanwezig op de kanalen waar je voor kiest. Zo ben je goed zichtbaar, maar overdrijf niet en geef jouw ideale klant geen overkill.

"It's not about ideas, it's about making ideas happen"

Stap 10: Hoe maak je van een websitebezoeker lead en van lead klant?

Nu je weet wie je ideale klant is en hoe je deze kunt verleiden, is het belangrijk om je te beseffen dat jouw ideale klant een aantal fases doorloopt voordat ze het product of de dienst bij je afnemen. Dat wordt ook wel de customer journey of klantreis genoemd. De klantreis verloopt in fases en begint op het moment dat iemand met jou of jouw product of dienst in aanraking komt. Strikt genomen zijn er 3 fases:

  • Een potentiële klant die je niet kent verleiden tot bekende bezoeker,
  • Een bekende bezoeker verleiden om klant te worden
  • En een klant te verleiden om promotor te maken van je merk.

Wil je verkopen dan zul je de potentiële klant die jou nog niet kent moeten verleiden om jouw website te bezoeken, daarna zul je hij of zij moeten verleiden om gegevens achter te laten, zodat de onbekende bezoeker een bekende voor je wordt. In de volgende fase ga je de bekende verleiden en overtuigen dat jij de beste keuze bent waardoor hij of zij een aankoop doet. In de laatste fase ga je jouw klant zoveel waarde bieden dat zij promotors worden van jouw merk en jij andere klanten ontvangt door een aanbeveling van jouw klant.

Maar hoe doe je dat nou? Wil je jouw potentiële klant op de juiste wijze de klantreis te laten doorlopen, dan zul je heel eerst heel veel moeten geven voordat mensen bereid zijn om hiervoor iets terug te doen. Het is de kracht van de wederkerigheid van Robert Cialdini die ik eerder noemde. Als je eerst iets hebt gekregen voelen we allemaal een druk om dit op een van andere manier terug te betalen. Het wordt nog krachtiger als een gift persoonlijk, betekenisvol en verrassend is.

De eerste fase: Awareness stage

In de eerste fase is het van belang dat je een onbekende potentiële klant verleid om naar je website te gaan, dit doe je door het schrijven van blogberichten en  het posten van social media berichten met tips, en het adverteren van je blogbericht op social media en op Google Ads.

Het is van groot belang dat het doel van deze berichtgeving is gericht is op het delen van kennis en niet het promoten van jouw product of dienst. Hou altijd de kracht van de wederkerigheid in je achterhoofd. In deze fase is het dan ook veel te vroeg om over je product of dienst te beginnen. Wel is het van belang dat er een logische opvolging is aan dit bericht. Zorg dat deze eerste fase aansluit op wat je aanbiedt in de tweede fase. Bijvoorbeeld ik schrijf een blog over online verkopen in de eerste fase en biedt onderaan mijn blogbericht aan om mijn ebook te downloaden.

De tweede fase:  Consideraton stage

In de tweede fase bied je een weggever aan, waar je nog veel meer waarde geeft dan in het blogbericht. Dit ebook staat op een zogenaamde opt-in pagina. Op deze pagina geef je de bezoeker alleen de mogelijkheid om een ebook te downloaden. Om dit ebook te kunnen downloaden, zal de bezoeker naam en emailadres moeten achterlaten. Dit is de eerste keer dat je een vorm van wederkerigheid toepast.

Nu je potentiële klant een naam heeft en je een manier hebt om je potentiële klant te bereiken, namelijk het mailadres. Kun je hem of haar nog meer waarde bieden. Denk aan een wekelijkse inspiratie mail met tips, maar ook het aanbieden van andere content die je maakt, zoals je podcast, een video en andere gratis producten. Op deze manier geef je hen nog meer waarde. Maar kun je hen ook een privilege aanbod doen. Denk hierbij aan het principe van schaarste.

De derde fase: Decision stage

Creëer een aanbod die alleen voor hen voor een bepaalde tijd beschikbaar is. In deze fase verleid je dus de bekende bezoeker om daadwerkelijk ook klant van je te worden. Door je potentiële klant te voorzien van de juiste informatie per e mail, zorg je ervoor dat zij zich verbonden met je voelen. Voorwaarde is wel dat je dit op een manier doet dat je gebruikt maakt van de 8 facetten van het leven. Doe je een aanbieding, overtuig je potentiële klant welke positieve bijdrage het levert aan de verschillende facetten van het leven. Deze facetten heb je ook gebruikt bij het maken van jouw aanbod.

Maar vergeet ook zeker geen aandacht te geven aan de mensen die bij jouw klant zijn geworden. Blijf hen voorzien van continue waarde en een goede ervaring, zodat zij promotor worden van jouw merk, wat direct ook weer zorgt voor het aanbrengen van nieuwe bezoekers naar je website.

Een marketingplan is niet statisch, maar continue in beweging

Als je alle de antwoorden op de bovenstaande vragen helder voor jezelf hebt, heb jij een marketingplan waarmee jij meer winst gaat behalen voor jouw business. Online marketing is altijd in beweging het is nooit af. Wil je vindbaar en zichtbaar zijn en blijven voor je ideale klant zal het blijven maken van waardevolle content voor jouw ideale klant essentieel blijven.

Heb jij het gevoel dat je inkomsten misloopt omdat potentiële klanten je niet vinden? Download dan mijn gratis ebook " De 7 pilaren van succesvol online ondernemen" zodat jij meer winst haalt uit jouw business, financieel vrij bent en kunt doen wat jou gelukkig maakt.

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down