arrow_drop_up arrow_drop_down
Jouw webshop beter vindbaar krijgen in Google, hoe pak je het aan?
5 januari 2021 

Jouw webshop beter vindbaar krijgen in Google, hoe pak je het aan?

De grote hamvraag van elke webshop eigenaar is: Hoe wordt mijn webshop nou gevonden in Google? in 2020 gebruikte ruim 94% van alle Nederlanders Google om iets te vinden, maar toch weet het meerendeel van de webshopeigenaren niet hoe ze er voor kunnen zorgen dat hun webshop vindbaar wordt in de grootste zoekmachine ter wereld. Goed nieuws, in dit blog bericht lees je er meer over!

Het voordeel van gevonden worden in Google

Om goed te begrijpen waarom het verstandig is om te werken aan jouw vindbaarheid in Google, is het handig om het gedrag van de consument te begrijpen. De meeste webwinkel eigenaren openen na de start van hun shop een Facebook pagina en een Instagram account. Wat op zich geen gekke gedachten is want Facebook telde in 2020 ruim 10 miljoen Nederlandse gebruikers en  op Instagram zijn er ruim 9 miljoen te vinden. Je hebt daarmee dus een hele grote vijver aan potentiële klanten waarin je kunt vissen. 

Enkel in de praktijk valt het vaak vies tegen hoe je kunt groeien in het aantal volgers. Het algoritme en de drukte op de social media kanalen, zorgen er voor dat het lastig is om die grote groep mensen ook daadwerkelijk te bereiken. Wat de meeste ondernemers daarnaast ook vergeten is dat iemand op social media niet op zoek is naar een product. 

Een voorbeeld die ik altijd gebruik is dat wanneer iemand zijn stofzuiger kapot is, zij niet een uur op social media gaan scrollen in de hoop dat er een leuke stofzuiger voorbij komt. Wanneer jouw stofzuiger kappot, zal je een zoekopdracht doen in Google om daarna ook een bestelling te plaatsen. Toch richten de meeste webshops zich vrijwel alleen op social media. Een gemiste kans dus en tijd om daar wat aan te doen!

Jouw webshop vindbaar in Google

Misschien heb je wel eens gehoord van SEO of te wel Search Engine Optimization of in het Nederlands Zoekmachine optimalisatie. Eigenlijk betekent dit niets anders dan dat jij op jouw webshop aan Google vertelt wat je verkoopt.

Wanneer iemand namelijk op zoek gaat naar een draadloze stofzuiger en jij verkoopt deze, dan moet Google dit dus wel weten. Dit is ook meteen een onderdeel waar het vaak mis gaat, veel ondernemers steken veel tijd en aandacht aan hun webshop. Mooie banners, producten online zetten, maar ze vergeten het belangrijkste: content.

Waar je een paar jaar geleden nog heel snel werd opgepikt door enkel en alleen je producten online te zetten en misschien wat Keywords mee te geven, kijkt Google nu echt verder. Dit komt natuurlijk deels door de concurrentie, maar ook omdat Google de beste webshop wilt tonen bij een zoekopdracht.

Het is daarom aan te raden om dus op je homepage en al je categorie pagina’s aan Google ‘te vertellen’ wat je verkoopt. Het liefst wil je dat dit ook nog eens zo uitgebreid mogelijk is, maar wel een begrijpelijke tekst blijft. Door heel duidelijk te vertellen wat je nou eigenlijk verkoopt en zo veel mogelijk informatie te geven, zorg je er voor dat Google ook daadwerkelijk weet wat je verkoopt en daarmee kunnen ze je koppelen aan een zoekopdracht.

Google Ranking

Het punten systeem van Google

Geloof het of niet, maar Google werkt met een punten systeem. Ik denk dat niemand exact weet hoe het precies werkt, maar het is wel handig om je te beseffen wat je dus beter wel en beter niet kunt doen. Als je precies doet wat Google leuk vindt, krijg je plus punten. Hoe meer pluspunten jouw webshop heeft, hoe hoger je in de zoekresultaten wordt weergegeven. Doe je dingen die Google niet zo leuk vindt? Dan krijg je strafpunten en zal dat je vindbaarheid beïnvloeden. 

Een heel belangrijk iets is dat je geen dubbele content moet gaan gebruiken. Dubbele content is content die je op je eigen webshop al eens eerder gebruikt hebt of misschien van een leverancier gekopieerd hebt. Google ziet namelijk dat jouw content al eens eerder gebruikt is en geeft jou daardoor een aantal “strafpunten”.  Ook de snelheid van je webshop en of je wanneer je geen gebruik maakt van een beveiligde verbinding (SSL) heeft een negatieve invloed op je vindbaarheid. 

Google vindt het daarentegen wel weer leuk wanneer je gebruik maakt van interne- en externe linkbuilding en de vragen van jouw klant gaat beantwoorden. Het toevoegen van een blog is bijvoorbeeld een manier om er voor te zorgen dat je sneller gevonden wordt in Google.

Het vindbaar krijgen van jouw webshop, klinkt misschien nog lastiger dan je gedacht had. Begin daarom altijd met het toevoegen van content aan jouw webshop. Ik kan nog een heel boekwerk schrijven over het beter vindbaar krijgen van jouw webwinkel in Google, maar ik hoop dat je met deze basis informatie al beter de noodzaak in ziet waarom dit zo belangrijk is. Ook al klinkt het nu allemaal heel lastig, wanneer je geen content hebt, zal Google ook geen nieuwe klanten naar jouw webshop kunnen sturen.

Stefanie van Mrs e-commerce helpt webshop eigenaren met het meer geld laten verdienen met hun webshop. Haar visie is dat je niet met maar één marketing middel een succesvolle webshop kunt neerzetten, maar dat je er meerdere moet bundelen om zo een grote groei door te maken. Zij helpt daarom ook webshop eigenaren met de SEO optimalisatie van hun webwinkel. Je kunt Stefanie volgen op Facebook en Instagram of je kunt kijken op www.mrsecommerce.nl

Over de schrijver
Hi, ik ben Stella. Net als jij heb ik verschillende petten op. Ik ben mama van Luke (2017), vrouw van Remon, ondernemer, dochter, zus en vriendin. Ik ben afgestudeerd als communicatieprofessional en heb diverse jaren gewerkt bij verschillende bedrijven als online marketeer. In 2018 startte ik mijn eerste bedrijf en nu concentreer ik mij op wat ik het liefste doe: Mama's helpen hun dromen waar te maken door een doelgerichte bron van inkomsten voor zichzelf te creëren.
Reactie plaatsen

Deze site gebruikt cookies