Waarom een negatieve review verwijderen niet zo'n goed idee is
arrow_drop_up arrow_drop_down
Waarom een negatieve review verwijderen niet zo'n goed idee is
4 februari 2021 

Waarom een negatieve review verwijderen niet zo'n goed idee is

Wanneer je als ondernemer veel tijd en energie stopt in het laten groeien van je onderneming, zit je helemaal niet te wachten op een negatieve review. Toch is het juist een kans om je business verder te laten groeien. In dit artikel geef ik je concrete tips hoe je hiermee om kunt gaan en er zelfs je voordeel mee kunt doen.

Tip 1: Wat is het onderliggende probleem en hoe kan je helpen

Lees het bericht goed door, welke onderliggend probleem zit er in de reactie? Welke hulpvraag wordt er eigenlijk gesteld. Vaak is een negatieve reactie eigenlijk een hulpvraag. Probeer te ontdekken wat dit is, zodat je een oplossing kunt bieden.

Tip2: Delete de reactie niet

Wees transparant naar jouw publiek. Wanneer je de boodschap verwijderd communiceer je eigenlijk dat je iets te verbergen hebt en dat is natuurlijk het laatste wat je wilt. Niet iedereen is altijd positief over jouw onderneming of merk. Wanneer je aan jouw publiek laat zien dat je ook deze reacties omarmt en laat zien dat je erop reageert, laat je zien dat je open en transparant communiceert en dat zal jouw publiek alleen maar waarderen.

negatieve review emotie

Tip 3: Reageer niet meteen uit emotie

Mensen zijn nu eenmaal geneigd om direct te reageren uit emotie. Toch is dit geen slimme keus om vanuit emotie te reageren op een negatieve review. Jouw reactie wordt niet alleen beoordeeld door diegene voor wie de reactie bedoeld is, maar door jouw gehele publiek. Sla je reactie eerst even op en denk hoe jij dit probleem zou kunnen verhelpen op basis van de hulpvraag. Ben je niet zeker over jouw antwoord, laat desnoods jouw reactie eerst lezen door iemand anders.

Tip 4: Reageer altijd op een negatieve review

Reageer altijd op een negatieve review. Vergeet niet dat een negatieve review ook een kans is om van een ontevreden klant een promotor te maken. Wanneer jij een oplossing biedt en de verwachting overtreft, is er misschien wel een kans dat je een fan erbij hebt. Maak excuses en biedt een oplossing. Zie een negatieve review altijd als een uitdaging.

Tip 5: Monitor niet alleen de negatieve reviews, maar ook de positieve

Wees je ervan bewust dat het juist reageren op deze negatieve reacties niet automatisch zorgt dan het goed komt, blijf jouw merk monitoren om direct in te kunnen spelen op reacties met een negatieve lading, maar vergeet ook zeker niet om te reageren om positieve reacties, want deze zijn net zo belangrijk om jouw merk te laten groeien. Denk hierbij zeker aan reviews op Google.

Weet je niet goed hoe je jouw online communicatie aan moet pakken, of heb je misschien weinig kennis van online marketing waardoor het je niet lukt om de juiste doelgroep te bereiken? Ik help je graag zowel 1-op-1 als via mijn online trainingen.

Over de schrijver
Hi, ik ben Stella. Net als jij heb ik verschillende petten op. Ik ben mama van Luke (2017), vrouw van Remon, ondernemer, dochter, zus en vriendin. Ik ben afgestudeerd als communicatieprofessional en heb diverse jaren gewerkt bij verschillende bedrijven als online marketeer. In 2018 startte ik mijn eerste bedrijf en nu concentreer ik mij op wat ik het liefste doe: Mama's helpen hun dromen waar te maken door een doelgerichte bron van inkomsten voor zichzelf te creëren.
Reactie plaatsen

Deze site gebruikt cookies