De power of content marketing voor jouw bedrijf
De power of content marketing voor jouw bedrijf
26 augustus 2021 

De power of content marketing voor jouw bedrijf

Wist je dat het schrijven van artikelen op je website helpt bij het vergroten van jouw naamsbekendheid en het versterken van jouw imago? Bovendien kun je hiermee ook nog eens interessante leads genereren! Hoog tijd dat dus ook jij start met de power of content marketing. In deze blog leg ik je uit hoe je dat doet.

Wat is de power of content marketing eigenlijk?

Voordat ik dieper in ga op de power of content marketing is het natuurlijk wel handig dat je weet wat het nou eigenlijk content marketing betekent. Content Marketing is op een relevante en aantrekkelijke manier prospects en klanten de helpende hand bieden zonder direct jouw product of dienst aan te prijzen. Je biedt waardevolle informatie waarmee je jouw doelgroep helpt betere keuzes te maken.

Hoe helpt contentmarketing aan een positief bedrijfsresultaat?

Nu hoor ik je denken: “Als ik niet mijn product of dienst kan promoten, hoe zorgt content marketing dan voor een beter bedrijfsresultaat?”. Met contentmarketing focus je je op het creëren en verspreiden van informatie die mensen waardevol vinden omdat het hen interesseert, iets leert of vermaakt.  Het gaat om aandacht krijgen in plaats van eisen. Zo stoor je niet ongevraagd jouw doelgroep met allerlei betaalde, boodschappen die alleen maar over jezelf of jouw product gaan. Dit doe je door het creëren van eigen materiaal met een eigen verhaal. En met dat verhaal zorg je voor bezoek aan je website, vindbaarheid in de zoekmachines

De power of content marketing: wat zijn de voordelen

Naast de voordelen die ik hierboven al noemde, levert contentmarketing nog veel meer op:

  • Kostenbesparing
    Contentmarketing is een stuk voordeliger dan wanneer je dit vergelijkt met de kosten van het plaatsen van een advertentie.
  • Content is houdbaarheid
    Jouw content veel langer houdbaar dan een advertentie. Een advertentie in het lokale suffertje is men na een week weer vergeten en beland bij het papierafval. Een goede blogpost kan jaren na het publiceren nog prima scoren in Google.
  • Direct de juiste doelgroep
    De mensen die jouw verhaal willen lezen kiezen daar zelf door de binding met jou, je branche, dienst of product. Zo heb je direct de juiste doelgroep te pakken, anders dan traditionele reclame waarbij de ontvanger er vaak niet voor kiest om je boodschap te horen én waarschijnlijk niet tot je doelgroep behoort
  • Meetbaar
    Met diverse tools zoals Google analytics en jouw social media analytics kun je heel gemakkelijk zien wat het bereik is van welke content. Zo kun je jouw content steeds verder optimaliseren en zie je waar je inspanningen toe leiden.

Zijn er ook nadelen?

Echte nadelen zijn er niet, maar er zijn wel belangrijke punten waar je rekening mee moet houden. Een goede blogpost schrijven ben je een paar uur mee zoet. Een video opnemen? Deze moet nog wel worden bewerkt. Wil je de video ook op social media plaatsen, dan is het wel fijn als deze is ondertiteld. Al met al ben je hier ook zeker wat uren aan kwijt. Dat is nou exact de reden waarom niet alle organisaties een blog of videokanaal hebben. De power of content marketing is het resultaat op lange termijn. Want dat is nu juist de power of content marketing Wil jij op zeer korte termijn meer omzet, dan is contentmarketing niet het juiste middel. Het voordeel is wel dat je lang plezier hebt van de inspanningen die je hebt gemaakt.

Content marketing strategie

Maar hoe zorg je ervoor dat jouw waardevolle, relevante en boeiende content het hele jaar door bezoekers trekt en hen ook nog eens aanzet tot actie?

Voor een continue sterke band met je doelgroep is een gedegen contentstrategie noodzakelijk. Een methode die je hiervoor kunt gebruiken is het “Hero Hub, Hygiene” model.

Het model is bedacht door Google en in eerste instantie bedoeld als contentstrategie voor Youtube. Echter is het model dermate goed dat het ook prima te gebruiken als contentstrategie voor jouw andere online kanalen. Het model presenteert drie soorten content die nodig zijn voor een goede contentstrategie:

  • Hero content
  • Hub Content
  • Hygiene content

Hero content

Het doel van deze content is het creëren van brede bekendheid voor het merk of een specifiek product van het merk.  Het wordt dan ook vaak via meerdere kanalen verspreid.

Dit kan bijvoorbeeld een artikel of video zijn dat enorme bezoekersaantallen trekt en waar je als organisatie veel tijd en effort in steekt. Hero content wordt onder andere ingezet bij productlanceringen en seizoenscampagnes. Voor een goede frequentie zou je 1 tot 2 Hero-producties per jaar kunnen lanceren.

Hub content

Hub content is regelmatig geplande content die waardevol, relevant en boeiend is voor jouw doelgroep. Je speelt met deze content in op gedeelde passies. Vaak leert jouw doelgroep je  via Hero content kennen. Hierna verleid je jouw doelgroep met Hub content om jou te gaan volgen. Het doel van deze content is om een relatie op te bouwen tussen jouw onderneming en jouw doelgroep. Bij mij is de Hub content bijvoorbeeld de blog die je nu leest. Het is een vast terugkerend item, waarin ik mijn tips deel over online zichtbaarheid. Uiteraard kan Hub content kan op veel meer manieren worden ingezet. Denk bijvoorbeeld aan testimonials, evenementen en een kijkje achter de schermen.

Hygiene content

Hygiëne content wordt het gehele jaar door gepubliceerd en zorgt voor een goede zichtbaarheid in zoekmachines. Het zorgt voor nieuwe traffic naar je website, die zich vervolgens kunnen aanhaken bij de Hub content. Hero en Hub content is content die de consument aangeboden krijgt, maar consumenten zijn vaak zelf op zoek naar content. Dit wordt de Hygiene content genoemd: always-on content geoptimaliseerd om het meest overtuigende antwoord/hulp te geven op de behoeften en vragen van de consument. Denk aan tips, factsheets, infographics, FAQ’s en How-to-video’s.

Als je op deze manier een je planning gaat inrichten, kun je optimaal gebruik maken van de power of content marketing.
Wil jij je bedrijfsresultaat verhogen? Misschien is mijn bewezen Marketingmama Methode iets voor jou! Samen kijken we naar je aanbod, pakken we je website aan, gaan we concreet aan de slag met je content en social media kanalen, en gaan we aan de slag met je salesfunnel. Ben je benieuwd of het adviestraject iets voor je is? Klik op deze link voor meer info over de Marketingmama Methode

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down