Adverteren op Facebook of promoten, wat is het verschil?
Adverteren op Facebook of promoten, wat is het verschil?
26 augustus 2021 

Adverteren op Facebook of promoten, wat is het verschil?

Als je wilt adverteren op Facebook zijn er veel mogelijkheden. Je hebt de mogelijkheid om te adverteren of te promoten? Maar wat is nu het verschil? In dit artikel lees je er alles over.

Je kent het vast wel promoten op Facebook. Via de bekende knop “Bericht promoten” kun je jouw bericht extra aandacht geven. Hier verdient Facebook veel geld mee, maar helaas gaat het jou, in de meeste gevallen, weinig opleveren.
Waarom het promoten van berichten niet werkt en wat je dan wel moet doen, ik leg het je in deze blog uit.

Er zijn twee manieren waarop je een advertentie maakt in Facebook. Door op de knop ‘bericht promoten’ te klikken, die je vindt onder ieder bericht op je Facebook pagina of door naar “Advertentiebeheer” te gaan in de Facebook Business manager. Het doel is bij alle twee visueel hetzelfde: Je toont een advertentie aan de doelgroep die je hebt gekozen en betaalt voor de interactie of de clicks die je op dit bericht ontvangt. Maar er zijn wel degelijk verschillen tussen de twee opties.

Het promoten op Facebook is niet hetzelfde als een adverteren!

Hoewel de advertentie exact hetzelfde eruit ziet, zit het verschil in het succes van jouw advertentie. Het promoten van jouw bericht via de bekende knop is wel het eenvoudigste. Maar wist je dat wanneer je een bericht promoot jouw bericht  alleen maar vaker wordt getoond aan jouw volgers met als doel meer likes te krijgen op dat bericht. Let op, jouw bericht wordt dus niet getoond aan mensen die jou niet volgen. Je bereikt dus niet meer mensen met het promoten van jouw bericht.

Met promoten op Facebook bereik je niet de juiste doelgroep

Wanneer je jouw bericht gaat promoten op Facebook, kun je kiezen uit slechts een paar doelgroepen. Meestal zijn dat je fans, de vrienden van je fans, en een doelgroep op basis van leeftijd, geslacht en plaats. Je kunt dus niet aangeven met welke doel jij jouw advertentie wil optimaliseren. Dit zijn slechts enkele beperkingen, maar wel al een aantal factoren die in belangrijke mate bepalen of jouw advertentie succesvol is. Wanneer je namelijk niet precies aan kunt geven aan wie en wanneer je advertentie getoond moet worden, dan is de kans groot dat je advertentie niet de juiste doelgroep bereikt. Je gooit letterlijk geld weg door je advertentie te tonen aan personen en op plekken die niet werken voor jouw product of dienst.
Doe dus ook onderzoek naar je ideale klant, zodat jij veel te weten komt over je doelgroep en daarop dus kunt targetten.

Ook voor je organische (niet betaalde) berichten is het belangrijk dat je goed weet wie je ideale klant is. Zo kun je content maken die echt aansluit bij de wensen en behoefte van je doelgroep. Het is een belangrijk onderdeel van je social media strategie.

Facebook promotie

Maar wat doe je dan wel?

Ga in jouw Facebook Business Manager naar “Advertentiebeheer” en klik op de groene button “maken”. Vervolgens kun je hier je marketingdoelstelling aangeven. Je kunt bijvoorbeeld merkbekendheid als doel aangeven, maar ook verkeer en conversie etc. zijn mogelijk.

Doelgroep is het allerbelangrijkste!

Nadat je de marketingdoelstelling hebt ingesteld, kies je jouw doelgroep. Ga hier echt even goed voor zitten. Het is namelijk erg belangrijk dat je goed nadenkt over wie je wilt bereiken. Je kunt jouw doelgroep o.a. samenstellen op basis van locaties, leeftijd, geslacht, taal, interesses en beroep. Vervolgens kies je jouw plaatsing, budget en planning. Als laatste kies je de indeling, afbeelding en de tekst. Al deze opties heb je niet wanneer je jouw bericht promoot op Facebook

Wat adverteer je dan precies?

Als je gaat adverteren op promoten of adverteren op Facebook, is het van belang dat je goed nadenkt over wat je gaat adverteren. Zorg in ieder geval dat er een duidelijke call to action is met een opvolging. Zo kun je je weggever adverteren om leads te verzamelen, of een product of dienst adverteren met een lage prijs of je webinar promoten om aanmeldingen te realiseren. Bedenk in elk geval dat een advertentie op Facebook iets voor je moet opleveren, je geeft er immers geld aan uit.

Moet je adverteren?

Nee hoor dat hoeft helemaal niet, maar wanneer je meer uit Facebook en Instagram wilt halen, om leads binnen te halen, doe je er wel goed aan om te gaan adverteren. Ben je nog redelijk nieuw in de wereld van Facebook Advertenties? Start dan gewoon met een klein budget en kijk wat jouw advertentie doet. Op de website van Facebook Business vind je ook veel tips!

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down