SEO voor ondernemers, waarom is het belangrijk en waar begin je?
SEO voor ondernemers, waarom is het belangrijk en waar begin je?
26 augustus 2021 

SEO voor ondernemers, waarom is het belangrijk en waar begin je?

Of je nu meer bezoekers wilt, meer interactie wilt creëren of naamsbekendheid wilt realiseren, werken aan je online zichtbaarheid is altijd de sleutel tot het succes. De zichtbaarheid van jouw website hangt af van hoe zoekmachines jouw website classificeren. Je kunt hier zeker invloed op uitoefenen. Het optimaliseren van jouw website voor zoekmachines heet SEO wat “search engine optimization” betekent. SEO voor ondernemers is erg belangrijk voor hun online succes. Of jouw website goed scoort heeft onder andere te maken met een aantal factoren:

  1. De techniek en logische opbouw van de website
  2. De waarde die jij toevoegt aan jouw doelgroep met jouw website/blog
  3. Of jij antwoord geeft op de vraag die jouw doelgroep heeft door middel van de juiste kwalitatieve informatie en zoekwoorden
  4. Link building, verwijzen er waardevolle en relevante links van jouw blog/website naar andere waardevolle website en andersom.

Techniek en logische opbouwen snelheid van de website

De meeste ondernemers maken gebruik van WordPress.org. Met deze versie van WordPress heb je een eigen domeinnaam die je afneemt bij een partij en heb je hierop WordPress zelf of door iemand anders laten installeren. Zo kun je heel gemakkelijk jouw website/blog beheren en kun je diverse plugins installeren die je helpen bij het bereiken van jouw doel. Zorg dat jouw website/blog een logische opbouw heeft voor de lezer, met overzichtelijke koppen en een heldere menustructuur.

Let wel dat een WordPress website vaak veel plugins nodig hebben als je wat meer wilt dan een standaard statische website. En daar zit de crux, want plugins zijn altijd een toevoeging op je website en vervuilen de codes met andere informatie. En deze vervuiling zorgt er weer voor dat zoekmachines moeite hebben met het lezen van je website. Dit heeft dan ook indirect invloed op de snelheid van je website. Mensen zijn van nature ongeduldig en als jouw site niet direct laadt, zul je zien dat mensen gaan afhaken. Zij interpreteert een zoekmachine dit ook en zal je website dus minder vaak tonen aan mensen die mogelijk wel geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten.

Met de Phoenix kun je en een hele mooie site maken en zorg je er ook nog voor dat de codes schoon blijven, waardoor je een mooie website hebt staan, die niet alleen snel is, maar ook eindeloos veel mogelijkheden heeft, zoals bloggen en het koppelen andere programma’s zoals Maiblue.

SEO voor je website

SEO voor ondernemers: Ga concreet aan de slag met bloggen

Als jij antwoord kunt geven op de vragen van jouw doelgroep, zal jij waardevol relevant en boeiend voor jouw doelgroep zijn. En laat dat nu net één van de belangrijkste punten zijn waarop de zoekmachines jouw website/blog beoordelen. Maar zoals ik al eerder schreef is het veel belangrijker om voor ideale klant te schrijven. Doe onderzoek en kom erachter waar jij jouw doelgroep een plezier mee doet. 

Met een kwalitatief blogbericht op jouw website kun je jouw doelgroep inspireren en informeren. SEO voor ondernemers is bij uitstek het middel om te werken aan je online zichtbaarheid, meer websitebezoekers en een grotere naamsbekendheid. Door met vaste regelmaat te bloggen zorg je elke keer weer voor nieuwe informatie op jouw website. Google vindt dergelijke websites interessanter, omdat er steeds nieuwe content verschijnt die interessant kan zijn voor de doelgroep. 

Before Google loves you, everyone else loves you first

 Deze zin zegt eigenlijk al genoeg. Wil jij dat Google jouw website als waardevol ziet, zul je zo goed mogelijk moeten aansluiten bij de behoeften van jouw doelgroep. Gebruik jij nog “oude” technieken door jouw gekozen keyword heel vaak voor te laten komen in je teksten? Stop daar dan per direct mee. Google ziet dit als manipulatie, wat zelfs voor penalties kan zorgen, waardoor je juist minder getoond gaat worden. Niet doen dus! Het gebruik van de juiste keywords nog steeds belangrijk. Doe daarom gedegen zoekwoordenonderzoek en verwerkt deze zodanig in jouw blogbericht dat het de leesbaarheid niet in de weg staat. SEO voor ondernemers betekent je  vooral inleven in je ideale klant.

SEO voor ondernemers een goed marketingmiddel

Content maken betekent werken aan je succes op lange termijn

Omdat jouw blogbericht behoort tot content van je website, wordt dit door Google telkens geïndexeerd. Elke nieuwe potentiële klant die op zoek is naar jouw oplossing zal steeds weer in aanraking komen met jouw blogbericht. Het is uiteraard wel van belang dat je regelmatig jouw blogberichten voorziet van een update. Zorg dat wanneer er wijzigingen zijn in jouw vakgebied, die van invloed zijn op het antwoord op de vraag van de doelgroep, je deze ook bijwerkt in jouw blogbericht.

Met SEO voor ondernemers werk je aan de expert status 

Door jouw expertise kenbaar te maken middels een blogbericht, laat jij zien dat je kennis van zaken hebt en jouw doelgroep graag voorziet van informatie door voor hen relevant is. Jouw doelgroep doet nu eenmaal sneller zaken met een persoon die zich het beste profileert. Zie het als een extra kans om te laten zien wie jij bent en waarom jij doet wat je doet. Op deze manier laat jij jouw doelgroep kennis maken jou als persoon, zonder dat er een daadwerkelijke ontmoeting heeft plaatsgevonden. 

Start dan vandaag nog met bloggen of optimaliseer je blog en ga consistent aan de slag met het schrijven van blogberichten. Een goed blogbericht is kwalitatief en prikkelt om gelezen te worden. Om dat te realiseren vergt het kennis, creativiteit, schrijfskills en tijd, maar levert daarnaast ook heel veel op voor jouw onderneming. 

Linkbuilding

Linkbuilding is een goede manier van SEO voor ondernemers. De waarde van jouw website zal toenemen wanneer andere gerelateerde waardevolle pagina’s naar jou toe linken.  Maar let op, het simpel wisselen van links werkt nu echt niet meer. Zoekmachines zijn dermate slim dat ze niet alleen weten waar jouw website/blog over gaat, maar ook of dit past bij en waarde toevoegt aan jouw doelgroep. Wissel jij dus links lukraak uit in de hoop dat je hierdoor beter gaat scoren, zal je niet veel succes behalen. Integendeel, zoekmachines zullen jouw website/blog juist hierdoor lager waarderen. Denk daarom goed na over hoe jij linkbuilding in wilt zetten. Schrijf bijvoorbeeld een wederzijdse blog met een collega-ondernemer. Zoek raakvlakken waarin jullie elkaar kunnen aanvullen, zodat het voor beide doelgroepen ook echt waarde toevoegt.

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down