arrow_drop_up arrow_drop_down
Waarom is social media engagement belangrijk voor je bedrijf?
24 december 2020 

Waarom is social media engagement belangrijk voor je bedrijf?

Waarschijnlijk zie je het regelmatig voorbij komen dat social media engagement belangrijk is. Maar wat is het, waarom is het belangrijk en hoe bereken je of je genoeg engagement creëert? Het antwoord hierop vind je in deze blog.

Engagement betekent letterlijk betrokkenheid. Maar wat is betrokkenheid dan? Wanneer is iemand betrokken en waar ligt de grens tussen een betrokken en niet betrokken persoon? Iemand die al eens een aankoop bij je heeft gedaan, kan een betrokken klant zijn. Maar ook iemand die nog niks gekocht heeft en alleen nog maar geïnteresseerd is, kan ook al betrokken zijn. Zowel bestaande klanten als potentiële klanten kunnen ook niet betrokken zijn. Zo kan een klant een aankoop hebben gedaan en het daar dan ook echt bij laten.

Engagement en social media

Eigenlijk werkt engagement op social media precies hetzelfde. Engagement geeft aan dat jouw onderneming en jouw doelgroep een onderlinge verbondenheid voelen, zonder dat die verbondenheid per se is ontstaan vanuit een aankoop. Engagement heb je dus niet alleen met jouw klanten, maar ook met potentiële klanten en met mensen die misschien nooit jouw klant zullen worden.

Waarom is engagement belangrijk?

Betrokkenheid is belangrijk omdat het je vertelt hoe goed jouw doelgroep omgaat met jouw social media inhoud. De engagament rate (betrokkenheidspercentage) geeft aan of jouw doelgroep jouw content interessant, waardevol en relevant vindt. In 2018 kondigde Facebook aan dat ze hun algoritme voor het rangschikken van berichten zouden wijzigen. Een belangrijk onderdeel van de verandering is dat ze “zinvolle betrokkenheid” gebruiken als een belangrijk signaal dat een bericht belangrijk is. Met andere woorden, berichten met actieve en doordachte interacties krijgen meer bereik.

Hoe bereken je jouw engagement rate

Laat ik voorop stellen dat er verschillende manieren zijn om je betrokkenheid meten. Zelf gebruik ik de volgende methode:

Engagement rate formule

Wanneer je deze berekening aanhoudt, wordt een engagement rate tussen de 1% – 2% als “goed”beschouwd. Als je berichten gemiddeld een engagement rate hebben van minder dan 0,7%, is er verbetering nodig om beter aan te sluiten bij jouw doelgroep. Op deze pagina kun je meer lezen over de engagement rate van Facebook.

Hoe zorg je voor meer betrokkenheid?

Wil je meer betrokkenheid creëren dat zul je voldoende aanwezig moeten zijn en zorgen dat jij met jouw content werkelijk een toegevoegde waarde bent voor jouw doelgroep. Deel tips, maak een ebook, geef een kijkje achter de schermen, stel vragen en zorg dat je antwoord geeft op een probleem die jouw doelgroep ervaart.

Over de schrijver
Hi, ik ben Stella. Net als jij heb ik verschillende petten op. Ik ben mama van Luke (2017), vrouw van Remon, ondernemer, dochter, zus en vriendin. Ik ben afgestudeerd als communicatieprofessional en heb diverse jaren gewerkt bij verschillende bedrijven als online marketeer. In 2018 startte ik mijn eerste bedrijf en nu concentreer ik mij op wat ik het liefste doe: Mama's helpen hun dromen waar te maken door een doelgerichte bron van inkomsten voor zichzelf te creëren.
Reactie plaatsen

Deze site gebruikt cookies