Social media uitbesteden? Wanneer wel en wanneer niet?
arrow_drop_up arrow_drop_down
Social media uitbesteden? Wanneer wel en wanneer niet?
18 februari 2021 

Social media uitbesteden? Wanneer wel en wanneer niet?

Je social media uitbesteden is voor veel ondernemers een punt om over na te denken. Een goede inzet van social media vereist een goede strategie en kost veel tijd. Als je jouw social media activiteiten gaat uitbesteden lijkt dit in eerste instantie een besparing. Maar is dat ook zo?

Heb jij wel eens gezocht op “social media uitbesteden”?

Als je op Google zoekt naar “social media uitbesteden” zijn er enorm veel aanbieders. Wees er bedacht op dat als je jouw social media activiteiten uit gaat besteden aan een bureau die onvoldoende geschoold is en onvoldoende ervaring heeft, je juist meer tijd en geld kwijt bent dan wanneer je het zelf doet. Heb je een fantastisch bureau of freelancer in de arm genomen? Dan kun je natuurlijk je business naar een hoger niveau tillen.

Social media uitbesteden? Denk verder dan alleen jouw social media communicatie

Wil je jouw merk, product/dienst goed in de markt zetten, dan is de inzet van social media alleen niet genoeg. Want hoe komen onbekende mensen in aanraking met jouw social media content. En als ze in aanraking komen met jouw social media content, hoe zorg je er dan voor dat deze onbekende mensen bekend worden met jouw merk. Dan kun je hen nog meer waarde geven met als uiteindelijk doel dat je hen omzet naar een betalende klant. Zonder duidelijke marketingstrategie is de inzet van social media niet alleen zonde van je tijd, maar ook van het geld.

Facebook advertenties uitbesteden?

Zorg dat het bureau of de freelancer die jouw advertenties gaat maken gebruik maakt van Facebook Business Manager en dat zij toegang krijgen tot jouw eigen Ad account. Facebook Business Manager heeft zoveel meer opties die je kunt inzetten om jouw doelstellingen te behalen denk bijvoorbeeld aan het gericht kunnen targetten van jouw doelgroep en het gebruik van de Facebook Pixel. Daarnaast wil je de regie in eigen handen houden, want stel dat je het Ad account gebruikt van degene die jouw social media activiteiten uitvoert en hij of zij stopt ermee? Hoe weet je dan welke Ad heeft geleid tot resultaat en zul je helemaal van voren af aan moeten beginnen. Je hebt dan helemaal geen toegang meer tot deze waardevolle data. Zie het uitbesteden van je social media activiteiten dan ook echt als een samenwerking, waarin je zelf de regie houdt.

Hoe werkt het marketingbureau of de freelancer?

Als je jouw social media activiteiten uit handen geeft aan een marketingbureau of freelancer, raad ik je aan om goed te vragen en na te gaan wat de werkwijze is. Werken zij middels een bewezen strategie, visie en werkwijze? Hebben zij referenties waaruit blijkt wat hun toegevoegde waarde is en eventuele voorbeelden van het werk? Hoe gaan ze om met reacties die op social media worden geplaatst? Wordt je merknaam of de naam van het product of de dienst gemonitord, zodat je hierop actie kan ondernemen als je zowel in positieve- of negatieve zin wordt genoemd op social media? Krijg je maandelijks een rapport van de inspanningen vs de resultaten? Allemaal zaken om van tevoren goed te overleggen en na te gaan.

Social media uitbesteden voor je bedrijf

Spreek wederzijdse verwachtingen uit en creëer overzicht

Spreek verwachtingen uit als je in gesprek gaat om jouw social media activiteiten uit te besteden. Wees je er bewust van dat een marketingbureau of een freelancer de tijd nodig heeft om jouw merk product, dienst, branche en doelgroep te leren kennen.

Daarnaast betekent je social media uitbesteden niet dat je geen tijd meer kwijt bent aan de content die hiervoor nodig is. Denk hierbij aan productvideo’s een kijkje achter de schermen, het verzamelen van reviews, product en dienstbeschrijvingen etc. Het marketingbureau of freelancer kan geen successen behalen zonder jouw relevante informatie. Creëer overzicht en zorg ervoor dat je samen werkt met behulp van een content kalender. Zo is er voor iedereen een overzichtelijk wie wat doet en wat er wanneer wordt geplaatst.

Social media uitbesteden vs zelf doen

Wanneer is het nu verstandig om je social media uit te besteden? Uiteraard is dat natuurlijk helemaal aan jou! Maar als ik je een advies mag geven zou ik social media alleen uitbesteden wanneer je een middelgroot bedrijf hebt en beschikt over een marketeer die met het bureau of de freelancer kan samenwerken. Op deze manier kan er het beste gehaald worden uit de social media activiteiten. Ook hoeft de interne marketeer niet te worden opgeleid voor heel specialistische social media kennis.

Ben je zelf freelancer of heb je maar een paar mensen in dienst die niet primair verantwoordelijk zijn voor de marketing van je bedrijf? Dan zou ik je adviseren om ervoor te kiezen om het zelf te gaan doen. Door er 1-2 uur per week voor te gaan zitten en een online programma te volgen, kun je al heel veel bereiken. Als zoals je in dit artikel al hebt kunnen lezen, zul je als je jouw social media activiteiten gaat uitbesteden ook tijd kwijt zijn om de samenwerking met een marketingbureau of een freelancer tot een succes te maken. Maar uiteraard is de keuze aan jou! Ik ben benieuwd! Doe jij jouw social media activiteiten zelf of besteed je het uit? laat het mij weten in de reacties!

 

Reactie plaatsen
Deze site gebruikt cookies