Succesvol bloggen voor je bedrijf? Zo pak je dat aan!
Succesvol bloggen voor je bedrijf? Zo pak je dat aan!
26 augustus 2021 

Succesvol bloggen voor je bedrijf? Zo pak je dat aan!

Waarom zou je moeten starten met succesvol bloggen voor je bedrijf? Je vraagt je vast af waarom je tijd en energie zou moeten steken in schijven van teksten die niet direct geld gaan opleveren. Maar wist je dat succesvol bloggen voor je bedrijf juist heel veel kan opleveren? In dit artikel leg ik je uit wat de voordelen zijn van blog voor je bedrijf en leg ik je uit hoe je dit aanpakt. 

Voordelen van succesvol bloggen voor je bedrijf

Bloggen voor je bedrijf is een strategie voor de langere termijn en valt onder content marketing. waar een advertentie op Google of een social media advertentie je direct omzet kan opleveren is bloggen voor je bedrijf een manier van marketing die niet direct geld oplevert. Wil je jouw bedrijf naar een hoger niveau tillen, is het handig als je beide, dus zowel adverteren en het maken van contant voor de lange termijn combineert. Succesvol bloggen voor je bedrijf is waardevoller dan je in eerste instantie zou denken en heeft vele voordelen zoals:

Beter vindbaar in zoekmachine

Elk artikel dat je schrijft is een kans om antwoord te geven op de vraag die je ideale klant heeft. De meeste mensen zoeken op Google als zij een vraag hebben waarop ze het antwoord niet weten. Hoe mooi zou het dan zijn als jij met jouw artikel een potentiële klant kan helpen met het vinden van een antwoord op zijn of haar vraag? Elk artikel is dus een potentiële kans om bekend te worden onder jouw doelgroep.

Profileer jezelf als expert in je vakgebied

Wanneer jij keer op keer de antwoorden hebt op de vragen doe jouw ideale klant heeft en hen tips & tricks te geven waar zij echt iets aan hebben, zul jij gezien worden als expert in jouw vakgebied. Mensen kopen nu eenmaal liever iets van een expert dan van een iemand die nog niet heeft bewezen dat hij of zij expert is. En zeg nou eerlijk? Jij koopt toch ook liever iets bij een expert?

Creëer je meer verkeer naar je website

Elk artikel die je schrijft heeft een aparte URL die wordt opgenomen in de database van de zoekmachine (indexeren) Als jij het juiste antwoord kunt geven op de vraag die jouw ideale klant heeft, zullen mensen jouw artikel aanklikken in de zoekmachine.Ze komen daarmee dus direct op je website terecht. Met het schrijven van relevante artikelen vergroot je de kans dat bezoekers op jouw website terecht komen. Daarnaast zijn mensen nieuwsgierig, dus grote kans dat ze verder op je website willen kijken dan alleen je artikel. Je kunt jouw geschreven kennisartikelen ook delen op social media. Als jouw artikel interessant genoeg is voor jouw doelgroep , is er een grote kans dat jouw bericht gedeeld wordt en dus ook onder de aandacht komt van mensen die je niet via de zoekmachine zouden vinden.

Vergroot je naamsbekendheid

Met succesvol bloggen voor je bedrijf leg je sneller contact met mensen uit jouw vakgebied. Een samenwerkingsverband of een gastblog zijn kansen die je haalt uit het zakelijk bloggen. Tevens zorg je ervoor dat de herkenbaarheid van jouw bedrijfsnaam wordt vergroot. Zo kun je bijvoorbeeld een blog schrijven wie je bent en waarom jij doet wat je doet. Hiermee geef je het bedrijf een gezicht waardoor potentiële klanten je sneller zullen herkennen en vertrouwen. Maar kun je ook je mening delen over actuele onderwerpen in jouw vakgebied.

Blogartikelen schrijven voor je bedrijf

Succesvol bloggen voor je bedrijf, hoe doe je dat nou?

Nu je weet wat de voordelen zijn van blogartikelen schrijven voor je bedrijf, ben je misschien wel overtuigd dat je hiermee aan de slag wilt. In de volgende 7 stappen leg ik je uit hoe je start met bloggen voor je bedrijf.

Stap 1: Bepaal de doelgroep

De allereerste en belangrijkste stap naar een succesvolle blog is het bepalen wie jouw doelgroep is. Hoe concreter hoe beter. Want hoe meer je over jouw doelgroep weet, hoe beter jij content kunt gaan schrijven die voor hen relevant is. Maak jouw doelgroep zo concreet mogelijk zodat jij weet wat jouw doelgroep ook daadwerkelijk leuk en interessant vindt om te lezen.

Stap 2: Verplaats je in de belevingswereld van je doelgroep

Jouw toekomstige betalende klanten zullen eerst uitgebreid online naar algemene informatie zoeken over een bepaald onderwerp. Om deze groep mensen enthousiast te maken voor jouw product of dienst zal je de informatie die jouw doelgroep zoekt moeten koppelen aan jouw product of dienst. Verkoop je bijvoorbeeld tassen met handige vakjes. Schrijf dan niet direct de content over waarom men jouw tassen moet kopen, maar schrijf bijvoorbeeld over dat een georganiseerde tas handig is voor een georganiseerd leven. Veel vrouwen, waaronder ikzelf 😉 kunnen nooit iets vinden in hun tas. Schrijf over de voordelen van tassen met vakjes ten opzichte van tassen die dat niet hebben, of schrijf over de waarde van een tas met vakjes ten opzichte van een tas zonder, waardoor je ze uiteindelijk kunt verleiden om jouw tas aan te schaffen.

Stap 3: Plan vooruit

Wanneer je regelmatig blogt, bouw je een publiek op. Maak een belofte aan jouw doelgroep, zodat jouw doelgroep weet wanneer een nieuwe blog klaar staat. Wanneer je dit goed doet, zal je zien dat mensen vanzelf naar jouw website komen om de nieuwe blog te bekijken.

Veel bloggers maken de fout door elke week te gaan bedenken “Wat zal ik deze week eens bloggen”. Wil je succesvol bloggen voor je bedrijf, zorg dan dat je minimaal 4 weken vooruit plant, door een lijst met onderwerpen te maken die voor jouw doelgroep interessant is. Zelf werk ik met de planningstool Trello. Hierin kan ik heel gemakkelijk alle onderwerpen in plaatsen met de omschrijving van mijn ideeën in bullitpoints, zodat ik hier gemakkelijk een tekst van kan schrijven. Tevens kan ik in Trello ook een publicatiedatum aangeven. Een heel handig programma wat ook nog eens gratis is.

SEO en bloggen voor je bedrijf

Stap 4: Kies jouw zoektermen

Zoektermen zijn erg belangrijk voor jouw online vindbaarheid en een succesvolle blog. Om te weten wat de beste zoektermen zijn voor jouw blogposts, kun je een zoekwoorden onderzoek doen. Hiervoor bestaat een groot scala aan (gratis) tools. Zo kun je de keyword planner van Google en synoniemen.net. Kies één keyword die past bij jouw doelgroep en gebruiken de synoniemen om in jouw tekst te verwerken, maar overdrijf niet. Streeft ongeveer naar een dichtheid van 1,8 tot 3%. Wil je echt serieus aan de slag, kun je eventueel de tool Semrush overwegen

Stap 5: Kies een pakkende titel en maak de tekst makkelijk leesbaar

Wil je een succesvolle blog, houd er dan altijd rekening mee dat jouw publiek die gaat lezen op een beeldscherm. En dat is vaak een smartphonescherm. Schrijf een pakkende titel korte titel, kom direct ter zake en zorg dat de tekst makkelijk leesbaar is, door gebruik te maken van korte alinea’s. Gebruik voldoende tussenkopjes, opsommingen en eventueel foto’s ter verduidelijking.

Stap 6: Publicatie en delen op social media

Nu jouw blogpost helemaal klaar is, hoef je hem alleen nog maar te publiceren op je website. Hiervoor kun je verschillende systemen gebruiken. De meeste ondernemers gebruiken WordPress. Zelf gebruik ik Phoenix, het is fijne software die geupdate is met de laatste technieken en makkelijk in gebruik is.

Vergeet ook niet om jouw blog te delen op social media. Houd hierbij wel rekening met het kanaal en de tijd waarop jouw doelgroep online is. Wanneer je jouw bericht deelt op Facebook, vergeet deze dan ook niet te delen in relevante groepen. Een extra kans voor meer exposure.

Stap 7: Definieer jouw succes en meet je resultaten voor een succesvol bloggen voor je bedrijf

Als je niet weet van voor jou succes is en dit dus ook niet definieert, heb je geen doel om naartoe te werken. En zonder doel kun je geen plan maken. Wil je in succesvol bloggen voor je bedrijf, definieer dan jouw stip aan de horizon en maak vervolgens de stappen visueel die je nodig hebt om daar te komen. Een mindmap kan daar bijvoorbeeld goed bij helpen

Meten is weten. Maak daarom handig gebruik van technieken die het gebruik van je zakelijke blog analyseren, zoals Google Analytics. Monitor welke blogposts het meeste wordt gelezen en welke artikelen het meest worden gedeeld. Hou ook bij welke zoekwoorden je hebt gebruikt per artikel, zo voorkom je dat je zoekwoorden dubbel gaat gebruiken en jouw artikelen tegen elkaar gaan concurreren.

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down