Waarom een inhaakkalender handig is voor het succes van jouw bedrijf
Waarom een inhaakkalender handig is voor het succes van jouw bedrijf
14 oktober 2021 

Waarom een inhaakkalender handig is voor het succes van jouw bedrijf

Verras je volgers op social media en in je nieuwsbrief met creatieve content die inhaken op leuke, grappige en bijzondere momenten. Om ervoor te zorgen dat je geen relevante dagen mist kun je gebruik maken van een inhaakkalender Maar wat is het en hoe kun je hiermee je voordeel doen. In deze blog geef ik je een aantal goede tips!

[[showindex]]

Wat is een inhaakkalender?


Een inhaakkalender is een kalender waarop alle speciale dagen van het jaar staan. Dit kunnen feestdagen, de week van en bijvoorbeeld de dag van.. zijn.  Met zo’n inhaakkalender kan je makkelijker en succesvol inhaken op speciale gebeurtenissen.

Waarom zou je gebruik maken van een inhaakkalender?

Een inhaakkalender biedt jou de handvatten om dit op een goed gestructureerde wijze te doen. Op social media en in jouw nieuwsbrief is het belangrijk dat je content waardevol is, maar ook nieuwswaarde heeft. Een bericht met nieuwswaarde krijgt meer aandacht, dus meer bereik, likes en interacties. Iets heeft nieuwswaarde als het actueel is en er veel over gesproken wordt.

Op het juiste moment relevante content bieden maakt je beter zichtbaar en vindbaar voor je doelgroep. Je kunt hiermee laten zien dat je expert bent binnen je vakgebied. Het schept vertrouwen en je kunt je hiermee onderscheiden van je concurrent. Dit past binnen een strategie op lange termijn, maar ook in een strategie op de korte termijn. 

Waardevolle content maken voor je doelgroep die op lange termijn werkt is bijvoorbeeld door te bloggen voor je bedrijf. Een goede blog geeft antwoord op vragen die je ideale klant heeft en hiermee ben je vindbaar en zichtbaar op Google. Maar denk ook aan een podcast of een video op Youtube. Deze content blijft langere tijd bewaard. 

Op de korte termijn kun je relevant zijn door waardevolle content te delen op social media. Dit is actueel en verdwijnt snel uit de tijdlijn van je volgers. Door nieuwswaarde te delen, en relevant te zijn maakt dat mensen jouw content gaan liken en delen waardoor je een breder publiek aan gaat spreken. 

content inhaakkalender

Hoe haak je succesvol in met een inhaakkalender?

  • Blijf relevant voor jouw doelgroep

Op een inhaakkalender staan natuurlijk heel veel data. Maar lang niet al deze momenten zijn relevant zijn voor jouw doelgroep. Ben jij kennisondernemer, dan slaat het natuurlijk nergens op als je een post maakt over de Dag van de Unicorn. Het is daarom van cruciaal belang dat jij weet wie jouw ideale klant is. Welke problemen en pijn ervaren zij? Welke oplossing willen zij graag voor hun probleem? Waar gaat jouw ideale klant van “aan”. Waar zoekt jouw ideale klant naar?  Als je dit weet, kun je een selectie maken van inhakers waarvan je zo goed als zeker weet dat ze jouw doelgroep zullen aanspreken.

  • Haak niet alleen in op de meest populaire dagen

Als je alleen inhaakt op de meest populaire dagen, kun je ervan uitgaan dat de concurrentie dan ook het grootst is. Het kan dan lastig zijn om als minder bekend merk je op te moeten boksen tegen de grote jongens. Kies ook eens voor een wat onbekende dag om jouw ideale klant te bereiken. Zoek van tevoren op of de dag ook echt relevant is in Nederland. En je kunt ook heel handig kijken wat je concurrenten bijvoorbeeld vorig jaar gedaan hebben op een betreffende inhaakdag en wat de respons hierop was. 

  • Zorg voor interactie met je inhaker

Heb je de juiste inhaakdagen gekozen, dan is het zaak dat je de tekst, afbeelding en en /of video gaat maken. Engagement is een belangrijke meetfactor op social media en door interactie te creëren, kun je het engagement verhogen. Stel een vraag, vraag om een mening, maak gebruik van een quiz of gebruik een relevante stelling. 

  • Post je inhaker niet aan het einde van de middag

Wil jij opvallen met jouw inhaker dan is snelheid enorm belangrijk. Het nieuws van gisteren is vandaag vaak al irrelevant. Als je jouw post pas plaatst aan het einde van de middag, heeft iedereen er al van gehoord en is de kans groot dat jouw leuke inhaker niet meer die interactie oproept als je had gehoopt. inhaken. Door de eerste te zijn, is de kans groot dat jij er het meest mee opvalt.

  • Wees consistent met een goede marketingstrategie

Een van de grootste uitdagingen voor voornamelijk kennisondernemers is consistentie. Veel ondernemers die zelf hun social media verzorgen doen dat niet consistent. Vele van deze ondernemers zijn supergoed in hun vak, maar niet goed in het consistent maken en delen van relevante content. En dat is super zonde, want juist door consistent aanwezig te zijn voor je ideale klant, blijf jij on top of mind van jouw ideale klant. 

Download de inhaakkalender 2022 van Marketingmama!

Denk jij na het lezen van deze blog ik wil ook zo’n inhaakkalender? Dat kan!

Om je op weg te helpen heb ik speciaal voor je een inhaakkalender gemaakt voor het komende jaar. Zo kun je nu alvast een goede selectie maken welke inhaakdagen voor jouw bedrijf van belang is. Met deze inhaakkalender kun je vervolgens jouw contentkalender vullen, zodat je gedurende het hele jaren consistent aanwezig bent met relevante content voor je ideale klant.  

Je download de inhaakkalender helemaal gratis via deze link>>>>


Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down