Wanneer marketing niet werkt en wat je er aan kunt doen
Wanneer marketing niet werkt en wat jij daar aan kunt doen
17 september 2021 

Wanneer marketing niet werkt en wat jij daar aan kunt doen

Ik ben benieuwd of je getriggerd bent door mijn titel, want waarom zou een marketingcoach een blog schrijven met als onderwerp dat marketing niet werkt.. 🤪
Dat moet ik natuurlijk even uitleggen.

Afgelopen week nam een ondernemer contact met mij op. Zij brengt met haar onderneming ondernemers die een krediet verstrekken en ondernemers die een krediet nodig hebben samen. De afgelopen 2 jaar liep dat redelijk, maar nu stagneert de hele boel. Er melden zich geen ondernemers meer aan die een krediet nodig hebben en als er geen kredietvragers zijn dan zijn er ook geen kredietverstrekkers nodig. Ze vroeg mij om hulp om haar dienst nu echt goed in de markt te gaan zetten.

Als je mij inmiddels een beetje kent weet je dat ik direct ben, maar wel gelijk de vinger op de zere plek kan leggen. Ik vroeg aan haar wie nu haar ideale klant is.
Het antwoord wat ze gaf was "iedere ondernemer uit de gemeente die een krediet nodig heeft"

Ik keek haar aan en zei; Niemand op zoek naar een financiering. Het is een noodzakelijk kwaad wat nodig is om ervoor te zorgen dat de ondernemer zijn of haar doelen behaald. De omschrijving die ze mij gaf was niet een omschrijving van een ideale klant.

Ze gaf aan dat het veelal gaat om ondernemers die een financiering nodig hebben voor een inventaris, voertuigen of machines. Ik gaf haar aan dat het gaat om de gezamenlijke behoefte, pijn die deze groep mensen gemeen hebben. Wat is het gewenste resultaat? (En dat is dus geen financiering). Ik gaf haar de volgende voorbeelden van drie ondernemers die allebei een inventaris, een voertuig of een machine nodig hebben, maar alle drie totaal andere behoeft hebben.

Een zelfstandige taxichauffeur met 1 medewerker in dienst, dient andere auto’s aan te schaffen in verband met de restrictie van de Co2 uitstoot in de binnensteden. Hij kan dit alleen niet bekostigen. Hij weet niet wat hij nu moet doen. Hij ligt er elke nacht wakker van en vraagt zicht af hoe hij dit nieuws moet vertellen aan zijn enige medewerker die hij in dienst heeft. Vragen die in zijn hoofd spelen zijn: "Wat nu als ik die auto’s niet kan betalen? Wat als ik mijn enige medewerker moet ontslaan die thuis kostwinner is en misschien zijn huur niet meer kan betalen? Wat betekent dat voor zijn gezin en zijn kinderen?"

Een banketbakker heeft een nieuwe deegmachine die niet meer zo lekker werkt. Elke dag moet de banketbakker meerdere keren de machine resetten om hem werkend te krijgen. Dit kost niet alleen tijd, maar als de banketbakker de machine vergeet te resetten is het deeg wat er op dat moment in zit verloren. Het kost niet alleen tijd, maar ook geld, een frustratie. Het zorgt ervoor dat de banketbakker met veel minder plezier naar zijn werk gaat. Dit werkt ook door op de medewerkers die in dienst zijn. De hele sfeer wordt er niet leuker op. Maar een nieuwe machine is echt te duur en de coronacrisis heeft hier niet goed aan gedaan. De banketbakker heeft al steun gekregen toen ze dicht waren en kan het zich nu niet meer permitteren dat er nog meer geld wordt uitgegeven. Hij is bang dat zijn medewerkers weggaan omdat het werken er niet leuker op wordt. En zonder medewerkers kan hij zijn zaak niet draaiende houden. De geplande personeelsdag moest vanwege Corona ook al uitgesteld worden.

Een aannemer zit met zijn handen in het haar. Zoals vele aannemers heeft hij al het werkmateriaal dat hij nodig had voor de verbouwing van een bedrijfspand van zijn klant voorgefinancierd. De klant heeft aangegeven meer tijd nodig te hebben om de factuur te voldoen. Op zich kan de aannemer dat nog wel opvangen. Ware het niet dat zijn grote heftruck het gisteren heeft begeven. €50.000 euro is hiervoor nodig en dat heeft hij even niet zomaar liggen. Maar ja die heftruck is wel nodig om aan een ander project te beginnen waar hij al zoveel moeite voor heeft moeten doen om de opdracht binnen te halen.  Hij maakt zich zorgen over het nieuwe project, maar snapt ook de situatie van de klant die om uitstel heeft gevraagd. Wat als ik nu ga pushen om de factuur betaald te krijgen? Dan vindt hij mij vast een onmenselijke aannemer, het zal mijn naam schaden en hij zal op verjaardagen en feestjes niet meer vertellen dat ik de beste persoon ben voor de klus. Hij slaapt er al dagen niet van.

Snap je waar ik heen wil? 😉

  • De taxichaufeur maakt zich druk om de financiële situatie van het gezin van zijn personeel
  • De banketbakker is vooral gefrustreerd en dat uit zich in een onplezierige werkomgeving en is bang dat zijn personeel weggaat
  • De aannemer is bang dat hij een slechte naam krijgt doordat hij achter zijn geld aan moet.

Snap je het verschil?☺️

Mensen kopen het resultaat wat het ze oplevert als ze met je in zee gaan! Niet de inhoud, de methodiek of in welke vorm de financiering plaatsvindt. Ze willen van hun pijn af, van hun slapeloze nachten af, van de stress en de zorgen af. Ze zijn op zoek naar iemand die hun problemen en zorgen voor ze kan oplossen. Maar als jij niet duidelijk bent in wat jij oplost voor wie, zullen ze ook nooit bij je aankloppen.

Het helder omschrijven van je ideale klant is dus essentieel voor goede marketing.

Vind je het ook lastig om klanten aan te trekken? Begin dan vandaag nog met het helder omschrijven van je ideale klant.

In mijn Masterclass van ideale klant naar betalende klant, leer ik je in 1,5 uur hoe je jouw ideale klant omschrijft en hoe je ideale klant een betalende klant maakt. Deze Masterclass bied ik tijdelijk aan voor maar €27,- Wil je deze Masterclass niet missen, klik dan op deze link om hem direct te bekijken!>>>


Liefs Stella.

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down